vliegtuig van easyjet airbus a319
2 oktober 2023

Vandaag krijgen 1152 passagiers compensatie uitbetaald

EasyJet betaalt na 5 jaar

Het is weer payday bij EUclaim! Elke maand zijn er twee betaalmomenten wanneer gedupeerde passagiers geld krijgen. Vandaag krijgen 1152 passagiers geld op hun rekening gestort. Hoor jij hierbij?

In die groep van 1152 passagiers zitten 21 passagiers die al 5 jaar wachten op gerechtigheid.

Op 27 juli 2018 gingen 21 passagiers aan boord van easyJet vlucht U2 6925. Of ja, het was de bedoeling dat ze aan boord zouden gaan en van Edinburgh naar Amsterdam zouden vliegen. EasyJet had andere plannen, waarna de passagiers zich bij ons hebben gemeld.

Luchtverkeersleiding wijzigt schema easyJet

Wat is er gebeurd? Rondom Londen was het slecht weer, waardoor de luchtverkeersleiding van het vliegveld in de knel kwam met het toewijzen van tijdvakken (slot) voor vliegtuigen. Deze tijdvakken worden toegewezen om de veiligheid en efficiëntie van het luchtverkeer te garanderen.

Voordat een vliegtuig mag landen of vertrekken, moet het toestel een slot hebben. De luchtverkeersleiding wijst slots toe aan vliegtuigen op basis van in dit geval de weersomstandigheden.

  • Ga je binnenkort vliegen?

    Deel je vluchtdata met ons. Laat geen geld liggen. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is en je recht hebt op compensatie (tot €600), dan krijg je bericht van ons.
    Deel je vluchtgegevens

Door het slechte weer werd het vluchtschema van easyJet verstoord. Hier kunnen ze niets aan doen, dit noemen we overmacht. 

Van de Londense verkeersleiding mocht het toestel van easyJet namelijk pas een paar uur later vertrekken dan gepland. Het vliegtuig zou dan van Amsterdam naar London vliegen, en weer terug. Daarna zou het toestel van Amsterdam naar Edinburgh vliegen, om vervolgens passagiers weer mee terug naar Nederland te nemen.

Maar dit gebeurde allemaal niet. EasyJet koos er nameljik voor om het toestel in Londen aan de grond te houden, waardoor alle opvolgende vluchten van dit vliegtuig niet doorgingen. De luchtverkeersleiding kan middels tijdsvakken vluchten alleen vertragen, niet annuleren. Dat was de keuze van easyJet zelf en daarmee geen overmacht.

EasyJet annuleert vlucht van Edinburgh

De passagiers die bij ons een claim hebben ingediend zouden later op die dag met dit vliegtuig van Edinburgh naar Amsterdam vliegen. Zij dachten recht te hebben op compensatie, omdat easyJet het vliegtuig aan de grond hield.

EasyJet beargumenteerde, dat de weersomstandigheden als buitengewone omstandigheden moesten worden beschouwd, waardoor ze niet verantwoordelijk waren voor de vertraging van de latere vluchten van hetzelfde toestel op die dag.

Tijdens de juridische procedure heeft easyJet geprobeerd haar standpunt te rechtvaardigen door het causale verband tussen de vluchten aan te tonen, maar ze slaagden er niet in om de argumentatie van de gedupeerde passagiers te weerleggen.

Als het alleen om een vertraging zou gaan door het weer en het aangewezen tijdvak, dan zou dit easyJet ontslaan van hun plicht om compensatie te moeten betalen. Maar zij kozen er vervolgens zelf voor om het vliegtuig in Londen te houden en de resterende vluchten te annuleren.

Verplichting om passagiers te compenseren

Daar zijn goede redenen voor te bedenken. Denk aan de besparing van de personeelskosten.

De kantonrechter oordeelde: ‘Wellicht heeft de vervoerder keuzes gemaakt die vanuit het oogpunt van de onderneming het meest gunstig waren, maar dit ontslaat de vervoerder niet van de verplichting om gedupeerde passagiers te compenseren.’

Uiteindelijk oordeelde de kantonrechter in het voordeel van de passagiers. En vandaag,  meer dan vijf jaar later, betaalt EUclaim de compensatie eindelijk uit aan de gedupeerde passagiers! 

Deel je vluchtgegevens met ons

Maar liefst 1152 gedupeerde passagiers krijgen vandaag dankzij ons financiële compensatie.

Vlieg jij binnenkort naar het buitenland? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je hebt recht op compensatie, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding