Luchthaven vertraging

Schemawijzigingen op jouw vlucht: mag een vluchtwijziging zomaar?

Je hebt jouw reis tiptop geregeld. Je hebt een vlucht uitgezocht, waarbij je zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen hebt uit een ruime keuze aan vluchten en airlines. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je een hotel of appartement en huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan jouw vakantievoorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je.

En dan, bijna twee weken voor vertrek, krijg je een e-mail van de airline dat jouw vlucht is gewijzigd. Schemawijzigingen kunnen jouw plannen behoorlijk in de war brengen. Gebeurt jou dit ook? Lees wat je kunt doen als jouw vlucht wordt gewijzigd.

  • Is jouw vlucht gewijzigd? Krijg tot €600 terug

    Net het bericht gekregen dat je vluchtschema is gewijzigd? Deel je vluchtnummer met ons. Mocht je recht hebben op compensatie, dan sturen wij jou direct een mailtje.
    Deel vluchtnummer

Wat zijn schemawijzigingen?

Samengestelde reizen worden steeds vaker geboekt. Je boekt jouw vlucht via de site van de airline of een boekingssite, los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal, want zo kun je kiezen of je bijvoorbeeld in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug. Zo kun je optimaal van jouw vakantie genieten.

Nadat jouw vlucht geboekt is, boek je ook je activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen, en heel vroeg in de ochtend weer terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op jouw vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?

Passagiersrechten bij vluchtwijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de airline hierbij in haar recht? Waar heb jij als passagier recht op als een vlucht wordt gewijzigd? Het is zo dat airlines hun schema’s mogen wijzigen, of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen en de vlucht mogen annuleren, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor de airlines geen consequenties en jij als passagier hebt dan geen recht op een vergoeding.

Welke rechten heb je wel als jouw vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft, dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden om deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Kun je ook een compensatie aanvragen voor andere kosten?

Is jouw vlucht gewijzigd en kun je andere kosten niet meer voorkomen? Zoals bijvoorbeeld parkeerkosten, hotelkosten of kosten voor de huurauto? Dan kun je hiervoor onder strikte voorwaarden een compensatie aanvragen bij de airline. Dien je een claim in omdat jouw vlucht uiteindelijk veel eerder of later aankwam dan gepland? Dan kun je hierbij gelijk de kosten aangeven die jij hebt moeten maken. EUclaim probeert dan ook deze kosten voor jou te verhalen.

Kun je een vluchtwijziging niet accepteren?

De airline is verplicht jou een alternatieve vlucht aan te bieden als je vlucht bijvoorbeeld geannuleerd wordt, of als je vliegt naar een andere airport. Je hoeft dit alternatief niet te accepteren. Je kunt ook vragen of ze je geld terug willen geven. Daarmee zou je zelf een alternatieve vlucht kunnen boeken bij een andere airline. Meer kun je helaas niet doen.

Vluchtwijziging, wanneer heb je recht op een vergoeding?

Wanneer de vluchtwijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven, ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd en de uiteindelijke vertrek- en aankomsttijd, of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding

Lees meer over jouw rechten als jouw vlucht is gewijzigd.

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?

Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de airline, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal drie uur later aankomt op jouw bestemming dan gepland. Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

Alsnog vluchtproblemen?

Heb je uiteindelijk de gewijzigde vlucht (moeten) accepteren? Het kan zijn dat er alsnog iets misgaat en je te maken krijgt met een langdurige vertraging of last-minute annulering van de vlucht. EUclaim houdt je graag op de hoogte als jouw toekomstige vlucht alsnog teveel afwijkt van het nieuwe vluchtschema en je daarom toch een claim kunt indienen. Geef de vluchtgegevens van jouw toekomstige vlucht door, we sturen je dan een berichtje als je alsnog recht hebt op een vergoeding. 

Reageer dit artikel

Heb jij aanvullingen op dit artikel? Deel het in de comments! 

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
557 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Cis
7 maanden geleden

Goedemiddag, wij hebben een 8 daagse pakketreis bij Corendon geboekt. We zouden vertrekken 1 nov. 10.35 uur met een aankomsttijd van 20.15 uur. Nu is de vertrektijd gewijzigd naar 22.00 uur en een aankomsttijd 2 nov. 07.45 uur. Dit betekent dat we nu gewoon een overnachting in het hotel missen waar we wel voor hebben betaald.
Als voor 7 dagen hadden geboekt, zouden we een stuk goedkoper uit zijn geweest. We hebben Corendon gebeld, doen er niets aan. En annuleren en dan alsnog voor 7 dagen boeken, kost ons 30% van de 8-daagse reissom.
Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Cis

Beste Cis, altijd vervelend als een schemawijziging zo uitvalt. Corendon mag vluchten wijzigen, maar het is altijd vervelend als dat onderdeel van een pakket is. Wellicht dat de reisverzekering hier iets in kan betekenen.

Jelle
7 maanden geleden

Beste heer,

Corendon is een kei in het schuiven van vliegtijden vooral in hun voordeel. Nu heb ik helaas ook een wijziging gehad van 23:40 naar 23:59. 2 weken voor vertrek. Het rare is de Aankomstijd veranderd niet met de informatie die ze 2 meer dan 2 weken voor vertrek hebben gegeven alleen wel de vertrektijd van 23:40 naar 23:59 dit is 2 dagen van te voren gewijzigd van 23:59 26/9 naar 02:50 27/9. Alleen krijg je geen compensatie want zoals ze zelf zeggen heb je een extra reisdag alleen je kan niet in je kamer verblijven.

Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Jelle

Beste Jelle, bedankt voor je vraag, maar ik volg het niet helemaal. Hebben ze de vertrektijd 2 keer gewijzigd? Eerst naar 23:59 en daarna naar 02:50? Is de laatste wijziging langer dan 2 weken voor aanvang van vlucht doorgegeven? Corendon mag de vluchttijd gewoon wijzigen. Of je recht hebt op compensatie hangt onder andere af van met hoeveel vertraging je vlucht aankomt op de plek van bestemming. Mijn advies is om je vluchtdata hier in te vullen. Nadat de vlucht geland is checken wij dan of je recht hebt op een financiële compensatie. Mocht dit het geval zijn, dan laten we je dat weten.

Jelle
7 maanden geleden

Beste heer,

Bij boeken 20/8 was de vertrektijd 16/9 11:00 en terug 26/9 18:00 met kans op wijziging. 5 september werd het omgezet naar vertrek 16/9 20:00 26/9 23.59 aankomst 07:40 27/9.
Nu 2 dagen voor vertrek veranderd het naar vertrektijd 27/9 02:50 aankomst 07:40.

Onze reisdagen zoals overeengekomen zijn: 10 dagen 16/9 – 26/9 Nu hebben ze de vertrekdatum gewijzigd naar 27/9 waardoor je eigenlijk 11 reisdagen hebt.

Kunnen ze er zomaar mee wegkomen dat ze bij aanvang van de vakantie het vertrek zo verlaten dat we pas 05:00 in het hotel waren dus alsnog 10 reisdagen omdat we wel 16/9 vertrokken maar dan wel de terugreis een dag later 27/9 waardoor je 11 reisdagen hebt

E Van Hoften
8 maanden geleden

Hallo Corendon heeft nu tot twee maal toe mijn reis gewijzigd wat zijn mijn rechten om deze reis te annuleren

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  E Van Hoften

Beste Van Hoften, bedankt voor je vraag. Op basis van de weinige informatie die je hebt gegeven, kan ik niet anders dan concluderen dat Corendon de reis mag wijzigen. Afhankelijk van de omstandigheden van de wijziging kan het zijn dat luchtvaartmaatschappij de optie tot annnulering moet bieden. Het beste kan je even bellen met Corendon zelf, aangezien zij wel beschikken tot alle details. Succes!

Theo Spierenburg
8 maanden geleden

Hallo, onze maatschappij (Kenya airways, via Vliegwinkel.nl) heeft een wijziging doorgegeven meer dan twee weken van te voren, welke wij hebben geaccepteerd. Nu willen wij de terugvlucht omboeken (en de bijbehorende kosten van 115 eu pp accepteren), maar Vliegwinkel geeft aan dat dit niet kan omdat er eerder een wijziging heeft plaatsgevonden. Wel konden zij ons aanbieden om ons geld van de terugvlucht terug te storten. Vervolgens wordt ons verteld dat wij de vlucht hiervoor moeten annuleren (met een cancellation fee van 225 pp) en dat er niets overblijft om terug te storten. Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden

Beste Theo, vervelend al die bijkomende kosten. Zoals ik het begrijp is de wijziging langer dan twee weken bekend gemaakt en hebben ze u een passend alternatief geboden. Deze heeft u geaccepteerd, maar nu wilt u alsnog de reis wijzigen. Vliegwinkel lijkt hier inderdaad in hun recht te staan, hoe lastig dit ook is voor u.

Gigi
8 maanden geleden

Goedendag, onze vlucht werd gewijzigd 3 dagen voor vertrek, oorspronkelijke tijd was 05:10, deze werd gewijzigd naar 07:10, oorspronkelijk zouden we landen om 10:00, nu zijn we aangekomen om 12:13. 2 uur en 13 minuten later dus. Als ik dit invul bij jullie dan geeft hij niks aan.
Maar volgens de veroordeling hebben we echt op compensatie. Hoe zit dit nu ?
We vlogen met Transavia van Amsterdam naar Antalya.

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Gigi

Beste Gigi, bedankt voor uw bericht. Pas bij een vertraging vanaf 3 uur heeft u recht op compensatie. Helaas valt uw vlucht net buiten de Verordening, waardoor onze calculator inderdaad niets aangeeft. Fijne dag

Dennis
8 maanden geleden

ik heb een vakantie geboekt naar Hurghada van 2 t/m 12 September, nu hebben ze me van de week (meer dan 14 dagen voor de vlucht) laten weten dat de vlucht is gewijzigd.

We vliegen nu om 23:59 uur (volgens de tickets), en komen om 7:40 uur nu aan in Amsterdam. Dat is een veel langer vlucht dan normaal, dus heb ik hun gebeld.

Hun geven aan dat ze op de tickets deze “fictieve” tijd neerzetten omdat onze vlucht pas de volgende dag om 2:50 uur vertrekken. (dus de 13e, en dat is een dag later dan we hebben geboekt)

Dit is net geen 3 uur vertraging om in aanmerking te komen voor een vergoeding, echter hun zetten bewust foute vliegtijden op de tickets mogelijk om claims te voorkomen, mag dit zomaar?

Ik weet dat de vertrektijd bv op de heenreis ook als vakantiedag geldt, dus dan lijkt me dat dit ook voor de terugreis is, en dat ze daarom de vluchttijd van 23:59 bewust op de 12e neerzetten, zodat dit als vertrektijd wordt weergegeven, en daarom we geen claim kunnen indienen dat we een dag langer er zitten)

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Dennis

Beste Dennis, verwarrend verhaal van hun over die fictieve tijden zeg. Mijn advies is om hier de gegevens van je toekomstige twee vluchten in te vullen. Mocht je dan toch recht hebben op een vergoeding, dan houden we dat nauwlettend voor je in de gaten en nemen we contact met je op. Fijne vakantie!

Svo
8 maanden geleden

Wat als de luchtvaartmaatschappij plots je eindbestemming verandert? Ik had een vlucht van AMS via SJO naar LIR gekocht. De terugvlucht gaat rechtstreeks van LIR naar AMS (ze vliegen steeds in een driehoek, met twee landingen in Costa Rica, SJO en LIR). Vandaag krijg ik plots bericht dat de heenvlucht stopt in SJO en dus niet doorvliegt naar LIR. De twee luchthavens liggen ongeveer 225km van elkaar, op de lokale “snelweg” al gauw 4-5h rijden en 250€ taxi kost. Vluchtdata zijn pas voor Dec-Jan. Heb ik recht op compensatie?

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Svo

Beste Svo, bedankt voor je bericht. Oef 225 kilometer verder, wat een eind. Balen, want je hebt helaas geen recht op compensatie, en de reden is dat de airline de wijziging tijdig heeft doorgegeven. Heb je al contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij? Ze zijn je niets verplicht, maar wellicht willen ze je tegemoet komen met je kosten. En anders zou je kunnen proberen contact op te nemen met je reisverzekering. Heel veel succes in ieder geval!

svo
8 maanden geleden

Hartelijk dank voor de info. Ik heb nog geen contact gehad met KLM maar ben dat wel van plan. Goed om weten dat ze wettelijk niks verschuldigd zijn. Het verbaast me een beetje omdat ze een (kort) segment van mijn betaalde ticket zomaar hebben geschrapt. Fingers crossed dat ze mijn terugreis ook niet verleggen naar San José. Nogmaals dank. Mvg Sandra

Jantien
8 maanden geleden

Hoe zit het als er ineens een tussenstop wordt toegevoegd. Ik heb juist deze (dure) vlucht gekozen om rechtstreeks te vliegen

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Jantien

Beste Jantien, wanneer heeft de airline de wijziging doorgegeven? Is het langer dan 14 dagen voor vertrek, dan heb je geen recht op een vergoeding. Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek? Als de vlucht 2 uur eerder vertrekt dan oorspronkelijk, of 4 uur later aankomt, dan heb je recht op een vergoeding. Is de wijziging binnen 7 dagen voor vertrek doorgegeven, dan geldt dat als de vlucht 1 uur eerder vertrekt, of 2 uur later aankomt, je recht hebt op een vergoeding. Je kan achteraf je vluchtgegevens hier met ons delen, dan checken wij waar je recht op hebt en hoe dat bedrag is.

Martijn
8 maanden geleden

Onze heenvlucht naar Turkije is gewijzigd van vluchttijd. Deze was eerst om 7 uur in de ochtend, maar nu om 8 uur ’s avonds en ook nog eens een keer naar een ander vliegveld waardoor er een transfer tijd van 2 uur bij komt.
We hebben dit helaas wel meer dan 2 weken voor vertrek te horen gekregen, maar zouden wij hier nog iets van compensatie voor kunnen krijgen?
Of hebben we gewoon pech in dit geval?

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Martijn

Hoi Martijn, helaas wordt die periode van 2 weken streng gehandhaafd. Dus u heeft in dit geval geen recht op compensatie.

Lieve
8 maanden geleden

Mijn heenvlucht in november is gewijzigd. Het vluchtuur is veel te laat en ik wil deze latere vlucht niet. Ik kan deze vlucht annuleren (wordt voorgesteld door de vliegtuigmaatschappij).Maar wat nu met de terugvlucht: die wordt onbruikbaar als we niet heen kunnen vliegen. Kunnen we die ook kosteloos annuleren?

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Lieve

Beste Lieve, helaas is dit niet vastgelegd in een Europese verordening, dus het hangt er maar van af hoe de luchtvaartmaatschappij hiermee omgaat. Als de retourvlucht bij dezelfde boeking hoort als de heenvlucht, dan zijn de grotere maatschappijen hier wel coulant in. Bij de budget airlines kunnen deze vluchten worden gezien als 2 losse boekingen, dus ik raad je aan de voorwaarden door te nemen of contact met de airline op te nemen. Succes!

Leonie Wagenvoort
8 maanden geleden

In november is onze vlucht gewijzigd. Wij vliegen het eerste deel volgens de planning, maar de 2e vlucht is vervroegd met 2 uur. Hierdoor hebben wij maar 20 min de tijd voor de overstap. Is dit überhaupt haalbaar?! We hebben de tickets niet los van elkaar geboekt maar als 1.

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden

Beste Leonie, of dat mogelijk is hangt van heel veel factoren af (vliegveld, gates, drukte). Het is sowieso raadzaam om deze vraag bij de klantenservice van de airline neer te leggen en het vliegtuigpersoneel hiervan op de hoogte te stellen.

Joost
9 maanden geleden

Ziet er allemaal doordacht uit en zal ook wel kloppen. Maar mijn vraag wordt niet beantwoord. Deze luid, mijn heen vlucht duurd eens zolang door dat er een tussen stop bij gekomen is. Terwijl ik een rechtstreekse geboekt heb. Moet ik dit accepteren

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Joost

Beste Joost, bedankt voor de vraag. Je hoeft niets te accepteren, als je vlucht gewijzigd wordt heb je de keuze voor een refund, of om de omboeking te accepteren. Afhankelijk van wanneer ze je hierover hebben geinformeerd, en of de vlucht uren later is aangekomen, zou je aanspraak kunnen maken op een vergoeding. Dat kan je hier checken.

Dave Göbbels
10 maanden geleden

Hoi Jerrymie,

Wij vliegen over 14 dagen naar Tenerife, maar vandaag op de 14 dag een wijziging gekregen dat wij later vertrekken, nu is dit echter geen probleem voor ons, maar wel dat wij waarschijnlijk een tussenstop gaan krijgen op Gran Canaria. Wij hebben juist voor deze vlucht gekozen omdat het een rechtstreekse vlucht zou zijn en het zo ook nog steeds staat aangegeven.

Wat is jouw advies hierin?

Groetjes Familie Göbbels

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Dave Göbbels

Beste Dave, bedankt voor je vraag en een fijn vooruitzicht hoor. Als een airline de vlucht wijzigt dan is het aan jou om dit te accepteren, of om je geld terug te vragen. Maar zoals ik het lees is de wijziging geen probleem voor jullie. Die 14 dagen zijn wel cruciaal, zeker in combinatie met de aankomsttijd. Stel dat de vlucht 3 uur later aankomt op Tenerife (door de vluchtwijziging) dan de originele planning, dan heb je recht op een financiele compensatie. Dit geldt alleen als de wijziging binnen 14 dagen voor vertrek is doorgegeven. Advies is allereerst om te genieten van Tenerife, en om de aankomsttijd bij te houden. Mocht de vlucht significant later zijn, en de wijziging binnen die 14 dagen vallen, dan kan je hier een claim indienen. Groet, Jerrymie

Dave Göbbels
10 maanden geleden

Super, dan gaan wij dat doen, heel erg bedankt voor je snelle terugkoppeling.

Tania
10 maanden geleden

Wij kregen zonet van Corendon te horen dat onze geplande vakantie voor augustus met 2 dagen wordt uitgesteld omdat de terugvlucht van Kos naar België om operationele redenen niet kan doorgaan. Wij hadden een vlucht +hotel geboekt voor de periode 08-08-2023 tem 16-08-2023 en dat wordt plots een vertrek op 10-08-2023 en terugkomen op 18-08-2023. 2 dagen later dus. Kan dit zomaar? Moet dit aanvaard worden of kan hier een compensatie voor gevraagd worden?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Tania

Beste Tania, vervelend! Hopelijk levert dit geen problemen op met de hotelreservering. Corendon mag de vlucht annuleren, jij hebt vervolgens recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Helaas heb je geen recht op financiele compensatie, dit is alleen als de vlucht binnen twee weken voor vertrek wordt gewijzigd of geannuleerd. Succes!

Tania
10 maanden geleden

Dank van je snel antwoord, Jerrymie! Ik bevraag voor alle zekerheid nog eens bij Corendon of dit ook zeker aan het hotel doorgegeven wordt, zodat we inderdaad geen problemen krijgen met het hotel. Was een pakketreis.

Jennifer
10 maanden geleden

Op 1 mei kregen wij 5 uur van te voren te horen dat we 2,5 uur vertraging zouden hebben. Maar wel gewone tijd moesten inchecken. Dus wij op naar het vliegveld half uur voor check in krijgen wij te horen.
“ is helaas vertraagd vanwege een verstoring in onze operatie eerder vandaag. De nieuwe vertrektijd is 08:35 plaatselijke tijd op 02/05/2023”

Wat betekent dit als je dit gemaild krijgt! Want ik heb het idee dat ze met smoesjes gaan komen om ons geen compensatie te geven. Na 10,5 uur vertraging.
Wij zouden van porto naar schiphol vliegen

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Jennifer

Beste Jennifer, als ik het goed begrijp heb je meer dan 3 uur vertraging gehad uiteindelijk, en heb je daar pas kort van te voren iets over gehoord. Dat klinkt alsof je recht hebt op een vergoeding. Mijn advies is om je vluchtgegevens hier te checken. Succes!

Jennifer
10 maanden geleden

Ja maar ik was benieuwd wat ze hiermee bedoelen. Is toch geen buitengewoon omstandigheid… dan hadden ze dat toch moeten zeggen

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Jennifer

Beste Jennifer, als ik het goed begrijp gaven zij als enige reden “een verstoring in onze operatie” op, klopt dat? Dat klinkt niet als een buitengewone omstandigheid, maar tegelijkertijd kan je met zo’n reden alle kanten op gaan. Zou je contact op willen nemen met mijn collega’s van de klantenservice? Zij kunnen op basis van uw vluchtgegevens hopelijk meer informatie over de vlucht en de reden van vertraging naar boven halen.

Anton
11 maanden geleden

Mag TUI zomaar een vlucht wijzigen van Rotterdam naar Schiphol? Wij hebben bewust voor Rotterdam gekozen om 14.00 en die is nu gewijzigd naar Schiphol om 05.00? TUI zegt dar ze niks voor ons kunnen doen en dat als we willen annuleren we al het geld kwijt zijn? Graag advies in deze.

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Anton

Beste Anton, om hier antwoord op te kunnen geven hebben we meer informatie nodig. Denk aan: wanneer hebben ze u geinformeerd, en wat is de reden voor deze wijziging. Het beste kunt u direct contact met ons opnemen. Vanaf 09:00 uur zijn wij bereikbaar op 088-0066466. Succes!

Fidji
11 maanden geleden

Hoi,
Ik lig al ruim een jaar in de clinch met Cheaptickets, Swiss en of Edelweiss air.

Wij zouden een schemawijziging hebben gekregen betreffende een vlucht met Edelweiss air uit Muscat.
Deze vlucht ging 14-05-2022.
De wijziging zouden we volgens Edelweiss air hebben gekregen van Swiss air op 23-04-2022. Echter heb ik nimmer een mail ontvangen wat ik frappant vindt omdat ik via Cheaptickets heb geboekt.

Uiteindelijk zijn we 15-05 vertrokken en hebben we een reis gemaakt van een kleine 32 uur!
Ik probeer de extra (hotel) kosten en vergoeding ergens te verhalen.

Momenteel vraag ik bij Swiss een bewijs op dat ze ons daadwerkelijk hebben gemaild met de wijziging en een eventueel alternatief.

Wie is in deze verantwoordelijk?
Had Cheaptickets dit aan ons moeten doorgeven?
Swiss? Ik heb nimmer een mail ontvangen. Dat zijn ze toch verplicht om door te geven zodat je er überhaupt op kunt reageren?

Beheerder
Jerrymie Marcus
11 maanden geleden
Reply to  Fidji

Hoi Fidji, net gesproken met mijn collega van de klantenservice. Het antwoord is te complex en genuanceerd om hier te plaatsen. Je kan het beste even bellen met mijn collega op 088-0066466. Bereikbaar tussen 09.00 en 16.00 uur. Succes!

Paul Cleyman
1 jaar geleden

Ik bestel 2 dagen geleden een vliegticket bestemming Athene. Bij Aegean.
Thuis wil ik mij online inchecken maar dit lukt niet. Er wordt vermeld dat ik mij naar de incheckbalie moet begeven.
Dit doe ik vandaag.
Aan de balie vertelt men mij laconiek dat ik op de reservelijst sta en dat ik aldus moet wachten op volunteers of afwezigen.
Aldus ga ik naar de gate.
Ik MOET morgen in Athene zijn.
Wat moet ik doen als ik toch niet mee mag vliegen. Vlucht betaald, auto geboekt, hotel geboekt.

Beheerder
Jerrymie Marcus
11 maanden geleden
Reply to  Paul Cleyman

Beste Paul,

Ik hoop dat je inmiddels in Athene bent. Zo niet, dan raad ik aan om je vluchtgegevens met ons te delen zodat wij passend advies kunnen geven.

Ans Brouwer
1 jaar geleden

Wij werden vandaag gebeld 22 dagen voor terug vliegen naar Nederland. We moeten 2 dagen eerder terug vliegen zodat we op de airport Eindhoven kunnen landen waar onze auto staat. Anders moeten we naar Amsterdam vliegen en zelf met bus en trein terug naar Eindhoven. Kost 2 dagen van onze vakantie. Ik heb gekozen voor Eindhoven omdat het klein is omdat mijn man slecht te been is

WillemR
1 jaar geleden

Ik heb een aantal tickets bij Corendon geboekt voor vertrek 27-5 naar Corfu. Bij het inloggen op de website zag ik dat mijn directe vlucht die stond op vertrek einde ochtend, is gewijzigd naar een indirecte vlucht met vertrek 07.00. Dus van 2,5 uur reizen naar dik 5 uur reizen. Ik ben hierover nog niet geïnformeerd door Corendon. Wat zijn mijn rechten in deze?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  WillemR

Hoi Willem, dank voor je vraag. Zoals ik het begrijp heb jij gezocht, en heeft Corendon jou niet zelf geinformeerd over de wijziging. Mochten ze je niet alsnog tijdig informeren, dus minimaal 14 dagen voor vertrek, dan kan je recht hebben op een compensatie. Dit hangt ook af van hoe lang de vertraging uiteindelijk is en hoe ver het vliegen is. Dat kan je hier later checken. Succes!

PetersR
1 jaar geleden

Ik lees hier heel veel betreft de staking. Ook wij zijn deels gedupeerd. Planning was: vertrek 21 april 1.30 uur vanaf Keulen naar Antalya. Gezien de staking heb ik de 20ste tot 3x toe gebeld, aangezien zichtbaar was dat de vlucht was ‘umfeleitet’. 5vorflug bleef zeggen dat we gewoon 2,5 uur voorafgaand aan de vlucht aanwezig moesten zijn in Keulen. Inmiddels via airline Sunexpress erachter gekomen dat we vanaf Munster zouden vliegen en dat om 20.30 uur bussen vanaf Keulen naar Munster zouden vertrekken. Onmogelijk voor ons, aangezien we een dik uur moeten rijden naar Keulen. Tegen 19.30 uur wederom 5vorflug gebeld en dit medegedeeld en zij melden hiervan niet op de hoogte te zijn. Het beste was om dan toch maar zelf naar Munster te rijden en kijken of we mochten inchecken. Heel slecht eigenlijk. Wij zijn inderdaad naar Munster gereden, 3 uur rijden en troffen daar meer gedupeerde, maar deze waren in de ochtend per e-mail op de hoogte gebracht. Nu is mijn vraag, wij vliegen terug op Keulen, maar onze auto staat in Munster. 5vorflug zegt enkel dat ze niets kunnen doen. Ik weet nu niet hoe ik vanaf Keulen in Munster moet komen en ik ken niemand met een 6 persoonsauto die ons even kan ophalen, aangezien wij met 5 personen zijn. Wat zijn mijn rechten in deze? Alvast bedankt.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Beste Peter, niet alleen de situatie is lastig, ook de communicatie laat te wensen over zo te lezen. Doordat de hoofdoorzaak ligt bij beveiligingspersoneel van de vliegvelden, en niet bij personeel van de airlines, kunt u alleen maar hopen dat de vluchthavens coulant zijn en bussen in zet. Anders wordt het treinen of misschien zelfs een beroep doen op een grote taxi.

PetersR
1 jaar geleden

Hoi Jerrymie, ook ondanks dat we geen mail hebben gekregen betreffende de bussen? Kreeg vandaag een mailtje terug dat in het systeem stond dat we een mail hebben ontvangen betreffende busreis voor de vlucht van 22-4 om 0.00 uur… onze vlucht was/ging op 21-4 om 1.30 uur. Dus én ik ben niet op de hoogte gesteld én ze sturen een nep-screen van de mail.

Kelly
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Wij hebben precies hetzelfde….zelfdr vlucht zelfde probleem….onze auto staat ook in Munster en we komen aan in Keulen. Huurauto’s lukt niet, taxi’s zijn vreselijk duur.

PetersR
1 jaar geleden
Reply to  Kelly

Is toch niet normaal? Eerst zelf uitzoeken vanaf welke luchthaven je vertrekt om vervolgens geen enkel positief bericht of medewerking te ontvangen. Schandalig. Wij gaan maar met een taxi naar huis en dan gaan de mannen zondagmiddag de auto halen. Even 6 uurtjes rijden…

PetersR
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Kelly, welke vlucht hebben jullie terug en waar moeten jullie naar toe?

Anoniem
1 jaar geleden

Hallo,

Zojuist van TAP Airways doorgekregen dat wij in plaats van 28/4/23 op zaterdag 29/04/23 DUS – LIS -FAO vliegen, de vlucht LIS-FAO was al op 29/4 en komt nu 1,5 later aan in Faro, maar de vlucht DUS-LIS was op 28/04, wij zouden een overnachting doen in Lissabon en accommodatie kan niet meer geannuleerd worden. Wat zijn onze rechten?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Anoniem

Beste, vervelend om te lezen. Als ik het goed begrijp, heeft de luchtvaartmaatschappij de wijziging binnen 14 dagen voor vertrek doorgegeven, en u komt 1,5 dag later aan. De kans is aanwezig dat u recht heeft op een vergoeding. U kunt uw vluchtgegevens hier invullen. Na uitvoering van de vlucht, krijgt u van ons een bericht als u recht heeft op compensatie.

Aafje
1 jaar geleden

Hi, ik heb in september 2022 tickets geboekt van Brussel, via Frankfurt naar Panama met Lufthansa voor zomer 2023. Nu krijg ik per mail bericht dat al mijn vluchten gecanceld zijn. Ik heb Lufthansa gebeld en krijg te horen dat ze geen alternatief kunnen bieden en dan ik alleen mijn geld terug kan krijgen. Op de Lufthansa site is mijn vlucht van Frankfurt naar Panama nog te boeken (alleen Brussel – Frankfurt niet) en ook vluchten met een andere tussenstop vanaf Brussel naar Panama. Lufthansa geeft echter aan dat deze vluchten niet voor mij geboekt kunnen worden (iets met mijn ticket categorie) maar dat ik wel zelf opnieuw kan boeken (maar de vluchten zijn nu pp 1200€ duurder). Ik heb al kosten gemaakt in Panama (auto, binnenlandse vlucht etc). Weten jullie wat mijn rechten en Lufthansa’s plichten zijn? Dank!

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Aafje

Beste Aafje, heel naar om te lezen. Er zijn te veel onbekende factoren voor ons om hier iets eenduidigs over te kunnen zeggen. Wettelijk gezien mag een airline vluchten wijzigen of annuleren, en als ze dit kort voor vertrek doen,heb je recht op compensatie. Misschien kan jullie reis-/ of annuleringsverzekering de kosten vergoeden die al gemaakt zijn.

Aafje
1 jaar geleden

Dank! Ik denk geen recht te hebben op compensatie. Wel vraag ik mij af of Lufthansa zomaar geld terug mag geven zonder vervangende vlucht aan te bieden. Mag dat? Mijn voorkeur gaat naar een vervangende vlucht.

Steeve
1 jaar geleden
Reply to  Aafje

Hoi Aafje, dat mag niet. Ze zijn verplicht een andere vlucht aan te bieden, ook als deze nu duurder is. Jij hoeft niet bij te betalen. Ik had hetzelfde met Lufthansa afgelopen winter. Vaak hebben de call centre medewerkers geen zin om om te boeken. Dat is veel werk. Hang op en bel opnieuw, dan krijg je iemand anders aan de telefoon. Bel altijd tijdens Nederlandse kantooruren. De Nederlandstalige medewerkers zijn meer behulpzaam dan het call centre uit de Filippijnen in de avond of weekend.
Voordat je belt zoek alvast welke vluchtnummers je wilt krijgen en geef dit aan. En geef aan dat het de fout is van Lufthansa om het schema te wijzigen. Jij moet “involuntary” wijzigen. Gebruik dit woord, als je op eigen initiatief wilt wijzigen dan moet je wel bijbetalen. Dat is nu niet aan de orde. Lees de tekst voor uit dit document, dan komt het goed
lufthansaexperts.com

https://www.lufthansaexperts.com › …PDF
Lufthansa Group Schedule Change/ Irregularity Policy for Travel Agents

Mieke
1 jaar geleden
Reply to  Aafje

Hi, we hebben t zelfde. Maart geboekt en nu vorige week geannuleerd naar Panama. De call center medewerker in België zei eerst dat er geen andere vluchten waren tot ik haar erop weer dat deze er wel zijn. De Nederlandse was behulpzamer. Uiteindelijk geld terug gevraagd en via KLM geboekt.

Michel
1 jaar geleden

Goedemorgen,

Ik zit samen met mijn vrouw een weekje in Turkije. We zijn op 19-04 vanaf Dusseldorf naar Antalya gevlogen en zouden op 26-04 terugvliegen. Nu krijg ik gisteren een mailtje dat onze vlucht gewijzigd is. We vliegen 26-04 terug van Antalya naar Dresden. Dit ligt zo’n 600 kilometer bij Dusseldorf vandaan waar mijn auto staat.

Ik ben sinds gisteren al een halve dag aan het bellen maar krijg nergens antwoord op mijn vragen.

Wat zijn mijn rechten?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Michel

Beste Michel, vervelend om te lezen en kan me de ellende voorstellen. Dit lijkt te komen door de staking van het grondpersoneel in Dusseldorf, overmacht voor de airline. De airline is verplicht jou een alternatieve vlucht aan te bieden en dat hebben ze in dit geval gedaan. Je hoeft dit alternatief niet te accepteren. Je kunt ook je geld terugvragen. Daarmee zou je zelf een andere vlucht kunnen boeken bij een andere airline. Meer kun je helaas niet doen. Hopelijk wordt er vervoer geregeld voor die 600 kilometer, of kun je de kosten bij je reisverzekering claimen.

Michel
1 jaar geleden

Voor zover ik kan zien zijn er geen stakingen woensdag in Dusseldorf. Maar goed ik heb zelf mijn vlucht omgeboekt en Tailwind een mail geschreven dat ik geen gebruik wil mKen van hun aanbod en dat ik mijn geld terug wil met uiteraard mijn gegevens, is dat voldoende.

PetersR
1 jaar geleden
Reply to  Michel

Hi Michel, wij zijn in plaats van vanaf Keulen last minute vanaf Munster gevlogen en vlieg wel terug op Keulen. Auto staat in Munster. Reactie: wij kunnen helaas niets voor u betekenen. Heel slecht allemaal.

Ilona
1 jaar geleden

Hallo, We hebben zojuist (22.50) vernomen dat vanwege aangekondigde staking onze vlucht morgen 29-4 verplaats is van dusseldorf naar paderborn lippstad. Voor ons toch een stuk verder rijden waardoor we ook eerder vrij moeten nemen ineens. We weten (nog) niet of we dan ook hierop terugvliegen. We zijn met 2 kleine kinderen en zou dus zo kunnen zijn dat we vertrekken van PAD en terugkomen op DUS? Wat is gebruikelijk en waar heb ik recht op? Dank! Groeten, Ilona

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Ilona

Beste Ilona, vervelend om te lezen. Het is helaas goed mogelijk dat de terugvlucht via Dusseldorf gaat, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De enige die dat kan weten is de luchtvaartmaatschappij. De staking wordt veroorzaakt door het grondpersoneel, en is overmacht voor de airline. Waarschijnlijk heeft u geen recht op compensatie, maar u kunt uw vluchtgegevens hier achter laten. Mocht de situatie veranderen en u wel recht hebben op een vergoeding, dan nemen wij contact met u op.

Erika
1 jaar geleden
Reply to  Ilona

Ik hetzelfde, terugvlucht is echter wel naar Düsseldorf wat de nodige uitdaging extra bied. Hoe kom je dan weet in PAD?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Erika

Beste Erika, dat is een vraag waar wij geen antwoord op kunnen geven. Soms zijn vliegvelden coulant en bieden ze busvervoer, maar dat is niet altijd het geval. Succes!

Jak
1 jaar geleden

Ik heb een vlucht geboekt voor 1 juni 2023 van Brussel naar Malaga om 14uur. Ik krijg vandaag een wijziging van de vlucht (43 dagen voor vertrek) en deze vertrekt op 1 juni 2023 om 6 uur in de ochtend. Deze vlucht kan ik niet halen. Er is geen middag/namiddag/avond vlucht meer op deze dag. Op 2 juni is dit er wel maar van andere luchthavens waar ik ook niet geraak. 2 juni 2023 is er ook een van Brussel maar weer om 6 uur in de ochtend. Deze kan ik ook niet halen. Dat zijn de alternatieven aangeboden. Wat kan ik best doen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Jak

Beste Jak,

Vervelende wijziging! Is het niet mogelijk contact op te nemen met de partij waar je geboekt hebt om zelf een alternatief aan te dragen?
Succes!

Ilona Z
1 jaar geleden

Hallo,
Mijn vlucht van 08.06.2023 is gewijzigd van 20.10 naar 18.40. De vlucht van 20.10 is nog steeds boekbaar. Wat kan de reden zijn?
Ilona Z

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Ilona Z

Beste Ilona, dat is een hele goede vraag en daar kunnen tal van redenen voor zijn. Maar voor ons is dat net als voor u giswerk. Wellicht dat de luchtvaartmaatschappij hier meer over kan zeggen. Succes!

Ilona Z
1 jaar geleden

Jammer genoeg is de maatschappij slecht bereikbaar……. maar het is nog geen 10 juni, en wie weet wordt het nogmaal gewijzigd.

Tom Belgy
1 jaar geleden

Onze klm vlucht 719 van LIR naar AMS was gepland op woensdag 5 April om 16.40 u. Op de luchthaven werd onze vlucht pas om geannuleerd wegens een technisch probleem. De vlucht werd dan vervangen door een nieuwe vlucht welke in eerste instantie werd voorzien op vrijdag 7 April om 10.00 u . Daarna verplaatst naar 14.40 u. Wat later opnieuw verplaatst naar 19.00 u . En uiteindelijk vertrokken om 21.00 u. Hebben wij recht op compensatie voor de geannuleerde vlucht EN voor de vertraagd vlucht? De vlucht van vrijdag had in eerste instantie ook vluchtnummer klm 719 maar deze werd uiteindelijk veranderd naar klm 720 omdat er op vrijdag eveneens een reguliere vlucht klm 719 terug op de planning stond.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Tom Belgy

Beste Tom, bedankt voor je vraag! Vul je data in in onze calculator , zodat je advies op maat krijgt. Succes!

Caroline
1 jaar geleden

We hebben een reis geboekt naar Valencia die is omgeboekt, We zouden vanaf Eindhoven vertrekken en terugkomen. Nu is de terug reis echter gewijzigd met Amsterdam als aankomst. Vervelend want mijn auto staat in Eindhoven. De wijziging is 14 dagen voor vertrek doorgegeven. Heb ik rechten op een vergoeding om vanuit Amsterdam naar Eidhoven te komen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Caroline

Beste Caroline, de luchtvaartmaatschappij heeft de wijziging tijdig doorgegeven en het lijkt niet of er grond is voor recht op vergoeding. Je zou contact met ze kunnen opnemen voor een coulance vergoeding.
Succes,

Jerrymie

Joke
1 jaar geleden

In januari 2023 reis 5 tm 9 april geboekt Zoover/Tui schiphol-ibiza vv met Transavia. Voor 3 personen.
22 maart krijgen wij horen dat we 9 april op Eindhoven landen, terwijl er ook een vliegtuig Transavia 10.10u richting Den Haag/Rotterdam vertrekt, dit scheelt ons reistijd. Er is iemand 28 wkn zwanger en dik 2u meer reistijd erg vermoeiend. Zoover Tui en Transavia alleen via app of mail bereikbaar. We kunnen wel met vliegtuig DenHaag/Rotterdam maar dan vertelt Tui dat reis 1000eu duurder wordt!!!
Als we toch via Eindhoven doen krijgen we compensatie van 90eu per persoon.
Is dit redelijk of na reis toch claim indienen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Joke

Beste Joke,
Vervelend om te lezen, maar de vluchtorganisaties hebben u tijdig geïnformeerd waardoor wij hier niets in kunnen betekenen voor u. De compensatie van 90 euro per persoon is inderdaad redelijk.

Hartelijke groet,
Jerrymie

Julie
1 jaar geleden

Hallo, wij hadden een reis bij Delta geboekt naar Hawaï voor deze zomer waarbij we 2 vluchten van Delta moeten nemen. Nu kregen we een mail dat onze tweede vlucht vervroegd is, waardoor we deze niet kunnen halen aangezien er nu niet genoeg tijd is tussen de 1e en 2e vlucht. De eerstvolgende vlucht naar Hawaï is meerdere dagen later. Is Delta hier verantwoordelijk om ons een alternatief voor te stellen/compenseren aangezien we 2 vluchten van hun nemen waarbij ze het onmogelijk gemaakt hebben om de 2e te halen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Julie

Beste Julie, u kunt het beste contact opnemen met Delta om alternatieven en mogelijkheden te bespreken. Als u geboekt heeft bij een reisorganisatie, kunt u ook daar navraag doen.
Succes, Jerrymie

Jojo
1 jaar geleden

Goedendag,

Ik heb een vraag over onze vlucht naar van Amsterdam naar Miami. Deze staat gepland van 16 november 2023 t/m 6 december 2023. Maar nu zag ik tot mijn verbazing op mijn account dat de vlucht een dag vervroegd en de terugvlucht een dag later is? Ik weet dat het nog ver in het verschiet ligt…. maar mogen ze dit zomaar doen? Als ik niet toevallig op mijn account had gekeken had ik het pas tegen de tijd dat we op vakantie gaan opgemerkt!
Het is een vlucht van Amsterdam – Miami via Kopenhagen met SAS airlines.
Ik vind het nu lastig omdat we al veel hebben vastgelegd (zoals een parkeerplek een huurauto en overnachtingen).

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Jojo

Beste Jojo,

Bedankt voor uw bericht. Ons advies is om dit op te pakken met Delta of met de reisorganisatie waarbij u uw vluchten heeft geboekt.

Succes,

Jerrymie

Leon Ubben
1 jaar geleden

Wij moeten nu 9 uur eerdere weg van onze bestemming was 19:00 en nu 10:00 Transavia liet dit niet weten. Ze hebben het niet gemeld.
We kwamen er achter toen we onze stoelen reserverende.
Nu is er een dag gejat. Wat nu.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Leon Ubben

Beste Leon, bedankt voor uw bericht en vervelend om te lezen. Of u recht heeft op een vergoeding hangt af of u tijdig bent geïnformeerd door Transavia. Hebben zij u korter dan twee weken voor de vlucht geïnformeerd? Dan is compensatie goed mogelijk. Wilt u het zeker weten? Vul dan deze checklist in, en dan pakken wij het verder voor u op.

Vriendelijke groet,
Jerrymie

john
1 jaar geleden

Dag mijn dochter had een reis geboekt van Aruba naar de Dominicaanse Republiek met E-dreams. De bevestiging van tijdstip en vlucht kreeg ze per email gestuurd. Verder geen enkele notificatie gekregen dat de vlucht was gewijzigd. Vlak voor vertrek van het vliegtuig (1 dag eerder) vond ze een email met laatste kans om in te checken. Toen was het al te laat om het vliegtuig te halen. Zelfs na vertrek van het vliegtuig was op hun boeking te zien dat de reistijden niet gewijzigd waren. Hier hebben we bewijs van. Verder hebben ze ook een verblijf geboekt. Op welke manier kunnen ze een claim maken (is er misschien een standaardformulier), bij wie en welke op welke posten kan aanspraak gemaakt worden op vergoeding? Tweede vraag hoe groot is de kans op een vergoeding?  Dank John 

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  john

Beste John,

Bedankt voor uw vraag. Op basis van deze informatie lijkt het of u recht heeft op een vergoeding. Om dit zeker te weten, hebben wij meer informatie nodig. Vul hiervoor deze vragenlijst in en dan gaan wij er achter aan voor u.
Vriendelijke groet,
Jerrymie

Leen
1 jaar geleden

Hallo, wii hebben geen herboekbare tickets.
Wanneer de airlines ons een dag later laat vertrekken owv vlucht cancellatie ( minder dan 7 dagen voor vertrek), mogen dan vragen om de terugvlucht ook een dag later te plannen ?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Leen

Beste Leen,
Voor de terugvlucht gelden de normale voorwaarden! Dus dan zou je even in de algemene voorwaarden moeten kijken van de airline waarbij je hebt geboekt.
Hartelijke groet,
Lisanne

Amanda
1 jaar geleden

Mijn vriend in Turkije had een ticket geboekt op zijn naam maar die heb ik betaald.
De vlucht had 1 tussenstop met aansluitend de volgende vlucht naar bestemming.
Nu kreeg hij op de dag zelf te horen dan de vlucht na de tussenstop geannuleerd is en hij pas de volgende dag een vlucht aangeboden kreeg naar de juiste bestemming.
Kunnen wij hier nog iets mee qua compensatie. Gaat om turkish airlines.

Met vriendelijke groet,
Amanda

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Amanda

Beste Amanda, wij hebben iets meer informatie nodig om antwoord te kunnen geven op uw vraag. Heeft u voor ons ook het vluchtnummer en de datum? U kunt de vlucht hier invullen, dan ziet u meteen of u recht heeft: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Of u kun ons bellen via telefoonnummer: 088-0066466 van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.00uur. ~ Lisanne

Sonja
1 jaar geleden

Beste,
Wij hebben een reisje naar Casablanca geboekt van 24 tot 28 maart. ( late vlucht terug)Nu krijgen wij een mail met de melding dat onze terugreis verzet is naar 27 maart. ( ochtend vlucht) Dus zijn wij 2 volle dagen kwijt.
Kan dit zo maar?
Mvg Sonja.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Sonja

Hoi Sonja,

Op onze website vertellen wij uitgebreid waar u wel of geen recht op heeft bij een schemawijziging: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd

Met welke airline vliegt u? Als ik het zo lees, dan lijkt mij dit geen redelijk alternatief. Mocht er een redelijker alternatief zijn, dan kunt u de wijziging weigeren en het betere alternatief boeken. De airline moet dan de ticketkosten retourneren en het verschil bijleggen van het nieuwe ticket. Dit wordt echter niet altijd door de airlines gedaan. Ik zou in ieder geval contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en samen naar een redelijk alternatief kijken, want een vakantie van twee dagen, dat is wel erg kort.

Hartelijke groet,

Lisanne

carin
1 jaar geleden

Goeiemiddag,

Ik heb een vlucht geboekt bij tap air portugal, op 9/07/2023 van Brussel naar Terceira, met tussenlanding in Lissabon. Ik heb dit op de site van Tap air geboekt als zijnde 1 vlucht.

Booking reference: TYVMJL
 

BRUSSELS BRUSSE/ LISBON TP 647 U 09JUL 1145  (arrival 1335)

LISBON AIRPORT / TERCEIRA TP 6566 U 09JUL 1435 (arrival 1615)
Nu krijg ik gisteren een bericht dat de 2e vlucht van Lisbon naar Terceira werd omgeboekt naar vlucht S4131 met vertrekt vanuit Lisbon om 0840. Dat kan natuurlijk niet want we komen pas aan in Lissabon om 13h35…
Het lijkt me niet wettelijk dat een luchtvaartmaatschappij een gedeelte van een vlucht wijzigt waardoor ik onmogelijk op mijn bestemming kan geraken omdat de 2e vlucht voor de 1e wordt ingepland?
Tap air portugal is niet te bereiken en op de site kan ik geen wijziging aanvragen.
Ik heb wel gezien dat er vroegere vlucht is ter vervanging van onze eerste vlucht op 9/07 nl om 6h: TP0641, waardoor we dus wel de vlucht zouden halen om 08h40.

Ik zou willen dat ze de vlucht herboeken ofwel de volledige vlucht (allebei) annuleren zodat ik zelf kan herboeken.

Wat kan ik doen denkt u?
Bedankt!

met vriendelijke groeten
Carin

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  carin

Beste Carin,
Wat een vervelende situatie! Gek dat ze alleen uw tweede vlucht hebben omgeboekt, terwijl u die niet kunt halen. Wij raden u aan om toch nog een keer te proberen contact op te nemen met Tap Air, zodat zij de vlucht correct voor u kunnen omboeken.
Hartelijke groet,
Lisanne

Sophie Soenens
1 jaar geleden

Beste,
Zondag 25 december 2022 vertrekken wij naar Jerez de la Frontera.
Terugvlucht is op ma 2 januari 2023. Nu heb ik net een mail van Vueling ontvangen dat de terugvlucht is gewijzigd van ma 2 jan. naar 1 jan. Dit past helemaal niet voor ons.
Is het mogelijk om enkel de terugvlucht te annuleren en de heenreis te behouden?
De heen en terugvlucht zijn samen gereserveerd onder 1 reserveringsnummer.
Alvast bedankt!

Beheerder
Debbie
1 jaar geleden
Reply to  Sophie Soenens

Beste Sophie,
Vueling heeft de wijziging meer dan 2 weken van tevoren aan jullie gecommuniceerd. Daardoor hebben jullie geen recht op een kosteloze annulering of vergoeding. Je kunt het beste contact opnemen met Vueling om te kijken of zij een andere optie hebben voor de terugvlucht.

Irene
1 jaar geleden

Wij hadden op 16 november een vlucht van Amsterdam (gepland 10.50 uur) naar Florence (gepland 12.45 uur). We zijn om 11.19 uur de lucht ingegaan en door het slechte weer boven Florence zijn we uitgeweken naar Pisa. Daar geland om 13.11 uur, toen eerst iets van 30-45 minuten in het vliegtuig gewacht om te horen of we door zouden vliegen, uiteindelijk konden we eruit en werd een bus ingezet om naar Florence te komen. Wij hebben zelf onze huurauto omgezet en zijn zelf gereden. Dit heeft er wel voor gezorgd dat wij de hele middag kwijt waren in plaats van in Florence konden zijn. Is er hier recht op compensatie?

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden
Reply to  Irene

Beste Irene, je kunt je vlucht checken op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Hier weet je meteen of je recht hebt op compensatie volgens verordening 261/2004.

Vangeffelen Greta
1 jaar geleden

Hoi, wou informeren heb een cutytrip geboekt Barcelona met vertrek op 14 jan en terug op 18 jan, nu krijg ik bericht dat de terugvlucht gecanceld is van SN, ben ik nu verplicht tevreden te zijn met een andere vlucht die dubbel zo lang duurt ? Ik heb een bestelbon, maar factuur is nog niet betaald . Ik kan ook kiezen om 1 dag bij te boeken. Mijn vraag is of ik die citytrip volledig annuleren zonder kosten. Alvast bedankt !
Vangeffelen Greta

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden

Je kunt de wijziging weigeren en je ticket compleet annuleren.

Su Ling Tan
1 jaar geleden

Hooi,

Wij vliegen aankomende vrijdagochtend met british airways van amsterdam – londen , van londen – miami, en van miami – guatemala.

Nu keken we toevallig online naar onze boeking en zagen we ineens dat de vlucht van miami naar guatemala een uur eerder vertrekt om 6pm terwijl wij om 7pm aankomen op miami. De vlucht naar guatemala zou namelijk om 9pm gaan. Het is dat we toevallig keken maar we hebben nooit een mail gehad.

Nu hebben we gebeld en zeggen ze ineens dat er nooit een vlucht om 9pm zou gaan, wat raar is want we hebben dit geboekt. Vervolgens geven ze aan ons op geen enkele andere vlucht te kunnen boeken en dat we de vlucht maar moeten cancellen voor een volledige refund en een nieuwe boeken echter kost een nieuw ticket zon 400/500 euro meer. Kunnen we deze extra kosten verhalen bij britisch airways? Het gaat trouwens om losse tickets.

Dank alvast. Groet, Su Ling

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Su Ling Tan

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het klopt dat een passagier extra kosten als gevolg van een annulering kan verhalen op een luchtvaartmaatschappij. U krijgt dat het verschil terug tussen uw oorspronkelijke vlucht en uw nieuwe vlucht retour.

Wij hopen dat u een goed alternatief kunt vinden.

Fijne reis verder.

Marielle
1 jaar geleden

Goedemorgen, wij kregen 10 dagenvoor vertrek een wijziging door van TAP, onze vlucht is nu 3 dagen eerder, voor ons onmogelijk te halen. De terugreis is geen probleem. Moeten wij nu cancellen met refund en een andere ticket boeken? Blijft dan de terugvlucht wel staan? Of krijgen wij dan ook nog een schadevergoeding?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Marielle

Beste Marielle, gaat dit om een pakketreis of losse tickets?

Niels
1 jaar geleden

Een paar weken geleden heb ik een retourvlucht geboekt van Amsterdam naar Bangkok via Vliegwinkel.nl bij Saudia Airlines. Mijn terugvlucht is in maart maar heb van de week bericht gekregen dat deze 2 dagen later zal vertrekken dan gepland. Het contact via beide partijen loopt maar dit gaat heel stroef. Heb ik recht op volledige refund of niet?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Niels

Beste Niels, als je de wijziging niet accepteert krijg je een refund.

Lucy
1 jaar geleden

Goedendag,
via reisbureau heb ik een reis geboekt naar Turkije. 7 dagen voor vertrek werd onze terug vlucht geannuleerd. We zouden landen op Schiphol, maar deze werd geannuleerd naar terug komst Rotterdam. Hierdoor hebben we extra kosten moeten maken om van Rotterdam naar Schiphol te gaan, waar onze auto geparkeerd stond. Kan ik voor de extra gemaakte kosten een vergoeding aanvragen bij de vluchtmaatschappij?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Lucy

Beste Lucy, dat kan zeker!

andre
1 jaar geleden

wij hebben bij Sunweb een pakketreis geboekt met een heenvlucht op 4 Nov SN3781. Bij SN en op de site van de luchthaven staat deze vlucht al een hele tijd met vertrek om 13u30. Alleen blijft Sunweb volhouden (en zo zijn de tickets ook uitgeschreven) dat de vlucht om 9.45 is… Hetzelfde tijdsverschil voor de heenvlucht. We zijn nu bijna aan onze vertrekdag en hebben nog altijd geen zekerheid. Hoe zit het met compensatie als Sunweb nu morgen of overmorgen laat weten dat het inderdaad toch 13.30 is?

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden
Reply to  andre

Beste Andre,

Ik zou de aangegeven tijd op het ticket aanhouden. Brussels Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie en gaat de vlucht toch in de middag, dan kun je een claim indienen. Het is immers korter dan 7 dagen voor vertrek en u komt meer dan 2 uur later aan.

andre
1 jaar geleden
Reply to  Marketing

Het is fout gelopen, 4 uur later vertrokken zowel op de heenvlucht als de terugvlucht. Sunweb beweert nu dat EU261 niet van toepassing is omdat het een pakketreis was waar de prijs van de vlucht niet publiek beschikbaar was… Klopt dat?

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden
Reply to  andre

Je kunt je vluchtnummer checken via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Je weet zo meteen of EU261 van toepassing is.

Ellen
1 jaar geleden

Een aantal maanden geleden hebben wij een pakketreis geboekt via een reisadviseur van Tui at Home. Zij heeft onze pakketreis naar Turkije via FTI reizen geboekt.
Ruim 2 weken voor vertrek kregen wij een vluchtwijziging door: vertrek om 14.45u i.p.v. 20.15u.
Op de dag van vertrek, 14-10-2022, werden wij, terwijl we onderweg waren naar het vliegveld in Dusseldorf, gebeld door onze reisadviseur dat onze vlucht met Tailwind Airlines al om 9.05u vertrokken was. Zij is hier niet eerder van op de hoogte gesteld en wij dus ook niet.
We zijn uiteindelijk omgeboekt naar een andere vlucht van Sun Express om 15.45u, deze vlucht had echter 1,5u vertraging. Uiteindelijk zijn we om 21.30u ’s avonds geland in Antalya, terwijl we eigenlijk om 14.30u hadden kunnen landen als we op de oorspronkelijke vlucht van 9.05u hadden gezeten.

Ik zou graag een claim willen indienen, maar mij is niet duidelijk of ik dit bij Tailwind Airlines moet doen of bij FTI reizen.
Hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven.

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden
Reply to  Ellen

Beste Ellen,
Vervelend zeg, daar is best wat fout gegaan voor jullie reis. Tailwind Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie.
Omdat jullie niet geïnformeerd zijn dat jullie vluchttijd vervroegd is, zou je daarvoor een claim kunnen indienen.
De vertraging van jullie volgende vlucht is te kort om volgens de Verordening 261/2004 recht te hebben op een vergoeding.

Hester
1 jaar geleden

Ik had een ticket geboekt voor 150 euro , nu zie ik ineens dat dat geld terug is gestort op mijn bank, maar diezelfde vlucht is er nog steeds, alleen nu 280 euro. Heb hier geen bericht van gehad, zag het aan het teruggestorte bedrag. Mag dit zomaar?

Beheerder
Debbie
1 jaar geleden
Reply to  Hester

Beste Hester,
Had je al wel een boekingsbevestiging gehad? Het is natuurlijk niet netjes als je betaling wel goed is gegaan, maar het bedrag later teruggestort wordt zonder communicatie. Ik zou eerst even contact opnemen met de airline om te vragen waarom ze het bedrag teruggestort hebben. Misschien is het een foutje. Anders kun je het interpreteren als een annulering. En om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding is het van belang dat wel eerst jouw vlucht bevestigd is en dat de annulering minder dan 14 dagen voor vertrek heeft plaatsgevonden.

Loes
1 jaar geleden

Vandaag 24 oktober kregen we bericht dat onze vlucht naar Gambia 27 oktober vertrekt vanaf Brussel ipv van Schiphol. We vertrekken een uur later. Onze terugvlucht op 7 november is verzet naar 5 november.
Scheelt 2 dagen die we hard nodig hebben. Ze geven 75 pp compensatie voor de heenvlucht vanaf Brussel en 235 voor de 2 dagen die we eerder terug moeten. Die 235 is voor 3 personen.
Moeten we hiermee accoord gaan ??

Beheerder
Debbie
1 jaar geleden
Reply to  Loes

Beste Loes,
Voor wat betreft de heenreis kun je helaas weinig doen. Het is natuurlijk wel vervelend dat jullie ineens vanaf Brussel vliegen in plaats van vanaf Schiphol, maar de extra kosten die jullie daarvoor moeten maken zou je kunnen declareren. Wel denk ik dat dit niet hoger uitvalt dan de vergoeding, dus die zou je kunnen accepteren.

De wijziging van de terugvlucht is al helemaal zuur. Ze hebben dit 14 dagen voor het vertrek van de vlucht gecommuniceerd en daarmee kun je nog net aanspraak maken op een vergoeding van €600 per persoon.
Je hoeft niet akkoord te gaan met het voorstel, de vergoeding claimen is financieel veel gunstiger dan wat zij voorstellen. Een andere optie is om de terugvlucht te annuleren en je geld terug te vragen (tenminste als jullie niet als pakket hebben geboekt) en dan zelf een andere terugvlucht zoeken.
Sterkte Loes!

Carla
1 jaar geleden

Goeden dag…klm heef onze terugvlucht geannuleerd…de heenvlucgt staat nog. Maar wij hebben geboekt via cheaptickets.nl…nu heeft cheaptickets.nl ons een vervangende vlucht aangeboden maar moeten wij dan bijbetalen of is dat niet verplicht?

Beheerder
Marketing
1 jaar geleden
Reply to  Carla

Beste Carla,
In principe is het zo dat als de vlucht korter dan 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd, de airline moet zorgen voor een vervangende vlucht. Dat hoort door de airline geregeld te worden en daar horen geen aanvullende kosten aan te zitten. Afhankelijk van hoe ver je van tevoren geïnformeerd bent en het tijdsverschil waarmee je aankomt ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht, kun je ook claim indienen ter compensatie van het tijdsverschil. ~debbie

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding