De redenen voor vluchtvertraging

Vertraging kan zowel voor als tijdens de vlucht ontstaan. Er zijn verschillende redenen waarom een vlucht vertraging kan oplopen. We hebben de meest voorkomende en de (gelukkig) minder voorkomende redenen op een rijtje gezet.

vliegtuig van KLM wordt ijsvrij gemaakt

Vluchtvertraging vanwege het weer

Een van de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging is het weer. Opstijgen en landen met storm is bijvoorbeeld erg lastig en niet altijd veilig. Extreme neerslag kan de landingsbaan onder water zetten en tijdens onweer mag er geen personeel bij het vliegtuig komen om bagage in en uit te laden. Bij koude temperaturen moeten de vliegtuigmaatschappijen de vliegtuigen de-icen en dat zorgt ook weer voor vertraging. Bij het de-icen van een vliegtuig wordt er ijs van de vleugels van het vliegtuig verwijderd en wordt er een vloeistof over de vleugels gespoten waardoor de vleugelkleppen niet kunnen bevriezen. Vertraging vanwege het weer is een buitengewone omstandigheid en je hebt dan als passagier helaas geen recht op een vergoeding.

Bij koude temperaturen moeten de vliegtuigmaatschappijen de vliegtuigen de-icen en dat zorgt ook weer voor vertraging.

Vertraging vanwege een staking

Helaas worden vertragingen ook vaak veroorzaakt door stakingen. Stakingen komen in de commerciële luchtvaart steeds vaker voor en vinden vooral in de zomerperiode plaats. Er zijn verschillende soorten stakingen, die van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij (bijvoorbeeld piloten, cabinepersoneel of grondpersoneel) en stakingen van derden (bijvoorbeeld luchtverkeersleiding, bagage afhandelaren en douane). Je hebt als passagier alleen recht op een vergoeding als je vertraging is ontstaan door een staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij. Stakingen van derden worden gezien als een buitengewone omstandigheid.

Een vertraagde vlucht door een vogelaanvaring

‘Birdstrikes’ worden ze ook wel genoemd, de aanvaring tussen een vogel en het vliegtuig. Bij het opstijgen van een vliegtuig komt het regelmatig voor dat er een zwerm vogels in de motor terecht komt. Dit kan veel schade opleveren waardoor het vliegtuig altijd uitvoerig geïnspecteerd en soms zelfs gerepareerd moet worden. Het Europees hof van justitie heeft het afgelopen jaar besloten dat een vogelaanvaring een buitengewone omstandigheid is. Je hebt dus geen recht op een vergoeding wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt vanwege een birdstrike.

Bommeldingen en vluchtvertraging

Gelukkig komt het niet veel voor, maar bommeldingen zijn ook een reden voor vertraging. Bij een bommelding moet vanzelfsprekend het vliegtuig en het vliegveld ontruimd worden. Dit wordt ook gezien als een buitengewone omstandigheid. Passagiers hebben geen recht op een vergoeding in het geval van een bommelding.

Vlucht vertraagd vanwege een kaping

Nog een reden voor vertraging die niet zo vaak voorkomt: een kaping. Na de vreselijke gebeurtenissen van 9/11 is de veiligheid op vliegvelden scherp aangepast. Ook zijn de bagageregels aangescherpt en wordt je als passagiers volledig gescand voor je het vliegtuig in mag. Toch zijn er nog wel eens kapingen waarbij een vliegtuig moet uitwijken naar een andere bestemming en dus vertraging oploopt. Ook in dit geval geldt: vertraging vanwege een kaping is een buitengewone omstandigheid.

Bagageproblemen en vertraging

Een storing in het bagagesysteem kan een reden zijn voor vertraging omdat het vliegtuig moet wachten op de bagage. Als dit te lang duurt dan zal het vliegtuig uiteindelijk wel vertrekken en worden de koffers nagestuurd. Dit is geen buitengewone omstandigheid en in deze situatie hebben passagiers recht op een vergoeding bij een aankomstvertraging vanaf drie uur. Als de problemen zijn ontstaan vanwege problemen in de bagage afhandeling vanwege slecht weer, dan is dit wel een buitengewone omstandigheid. Personeel mag bijvoorbeeld om veiligheidsredenen niet bij het vliegtuig komen als er sprake is van onweer.

Vertraging vanwege drukte op het vliegveld

Drukte op het vliegveld zelf is niet meteen een reden voor vertraging. Hoewel passagiers later aan de gate kunnen verschijnen vanwege lange wachtrijen, zoals afgelopen zomer het geval was op Schiphol, blijft dit de verantwoordelijkheid van de passagiers en de luchthaven zelf.

Drukte in de vluchtplanning kan wel voor vertraging zorgen als deze planning vol zit. De luchtverkeersleiding bepaalt wanneer een vliegtuig mag vertrekken en in drukke perioden kan dit voor vertraging zorgen. Dit is een buitengewone omstandigheid wanneer het een beslissing van de luchtverkeersleiding betreft.

Een vertraagde vlucht vanwege onderhoud of technische problemen

Vertraging vanwege technische problemen of onderhoud komt geregeld voor. Checks die uitlopen of een tekort aan technisch personeel zijn voorbeelden van oorzaken die voor vertraging kunnen zorgen. Ook als er reparaties moeten plaatsvinden, resulteert dit in het nodige tijdsverlies. De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het onderhoud van haar vliegtuigen en daarom is dit geen buitengewone omstandigheid. Je hebt als passagier dus recht op een vergoeding als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is vanwege technische redenen.

Vlucht vertraagd vanwege ziekte van de crew

De bemanning van het vliegtuig zijn ook gewoon mensen die ziek kunnen worden. Daarom moet er altijd reservepersoneel stand-by staan voor het geval ziekte de kop op steekt. De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van voldoende personeel. Ziekte van de crew is dan ook geen buitengewone omstandigheid en jij als passagier hebt recht op een vergoeding als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is vanwege een tekort aan personeel of andere crewproblemen.

De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van voldoende personeel.

Vluchtvertraging door ziekte van een passagier

Het is een ander verhaal als een vlucht vertraging oploopt of zelfs moet uitwijken vanwege een zieke passagier. Dit is een overmacht situatie. De gezondheid van de passagier staat immers voorop. Je hebt in deze situatie geen recht op een vergoeding.

Vertraging door catering of eten

Het vliegtuig kan niet vertrekken zonder catering aan boord. Toch is dit een keuze en verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij zelf. Mocht de vlucht dus een lange vertraging oplopen vanwege problemen met de catering of het regelen van eten, dan heb jij recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.


Ken jij nog meer redenen voor vluchtvertraging? Deel ze met ons in een reactie!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Kabinetsplannen: Vliegen wordt duurder
Volgende blogartikel
Vijf winterse citytrips voor de decembermaand
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
9 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yelda
4 jaren geleden

Beste EU claim,

Op 28 juli 2019 zijn er 16 vluchten van EasyJet geannuleerd en dus ook mijn vlucht vanaf Amsterdam naar Genua. De reden was dat zij problemen hadden met de crew. Vervolgens is mijn verzoek voor een compensatie afgewezen, omdat er ineens sprake was van een luchtverkeersleidingstoring. Echter, er waren die dag maar een paar vluchten geannuleerd van andere vliegmaatschappijen en had niemand er eigenlijk last van, behalve EasyJet. Dit komt dan ook erg ongeloofwaardig over. Daarnaast hebben wij extra kosten moeten maken, maar ook deze vergoeden zij niet. Kan ik ergens zien wat de ‘echte’ reden van de annulering is? Ik kon het niet vinden op jullie website, maar misschien heb ik niet goed gekeken? Alvast bedankt voor de reactie!

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Yelda

Hoi Yelda,

Wat vervelend! Ik kijk het graag voor je na, kun je ons jouw vluchtnummer sturen? Dan check ik het voor je. ~Jasmijn

Yelda
4 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Hi Jasmijn, bedankt! Vluchtnummer was EJU7951.

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Yelda

Bedankt Yelda! Ik zie dat je voor deze vlucht gewoon recht hebt op een vergoeding! 🙂 Je kunt de claim dus bij ons indienen en dan zullen wij easyJet wel eens aanpakken, haha! ~Jasmijn

Yelda
4 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Haha, top!! Heel erg bedankt! 🙂

Helene
5 jaren geleden

Recent was mijn vlucht van Barcelona naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. In de email berichten die ik voor vertrek kreeg zou het gaan om operationele problemen (‘We regret to inform you that, due to operational reasons, your flight is delayed.’). Toen ik naderhand een verzoek om compensatie wegens > 3 uur vertraging bij de maatschappij heb ingediend ging het ineens om ‘congestion of the air traffic’. Dit valt onder overmacht en hoeven zij dus niet te betalen. Het lijkt mij echter sterk dat alleen vluchten van Vueling hierdoor geraakt worden, en andere maatschappijen wel gewoon op tijd konden vliegen. Op mijn vraag om een toelichting kreeg ik alleen als antwoord dat ze er nog eens naar gekeken hebben, met dezefde conclusie. Is er ergens te achterhalen of er die avond daadwerkelijk sprake was van drukte die een vertraging van 3.5 uur kan verklaren?

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Helene

Jazeker Helene! Je kunt dit makkelijk op onze site checken. Wat was de vluchtnummer en datum? Dan kijk ik even met je mee. 🙂 ~Jasmijn

Annie
5 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Precies hetzelfde probleem hier, ook Vueling (8323 op 3 oktober), maar dan van Amsterdam naar Barcelona. Vlucht gecancelled, geen verdere informatie beschikbaar op het vliegveld, complete chaos, en een mailtje met de ‘operational problems’. Claim zonder toelichting afgewezen. En nu over de telefoon geklets over congestion.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Annie

Hoi Annie,

Wat een vervelende situatie! Ben je zonder extra kosten thuisgekomen? Je hebt in ieder geval recht op een vergoeding voor de annulering van €250, dat heb ik gelijk even gecheckt. Je kunt de claim indienen via onze website http://www.euclaim.nl. Voor eventuele extra gemaakte kosten verwijs ik je graag door naar onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding