Vele ontwikkelingen in luchtvaart door coronavirus

Er worden veel ingrijpende beslissingen genomen, die grote impact hebben op het dagelijks leven en de luchtvaart. In dit artikel geven we je een update over de huidige stand van zaken. Gezien de snelle ontwikkelingen, adviseren wij je ten alle tijden de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen voor de meest actuele informatie.

man met mondkapje vanwege coronavirus

Reisrestricties beïnvloeden het wereldwijde vluchtnetwerk

Door het coronavirus is het reisadvies voor steeds meer landen en gebieden gewijzigd. Zo geldt er een inreisverbod voor de Verenigde Staten en hebben verschillende landen besloten vluchten vanuit meerdere landen – waaronder Nederland - te weren.

Corendon, Sunweb, TUI en Prijsvrij annuleren pakketreizen

Als gevolg van de wereldwijde coronabestrijding en de huidige snelheid van de opeenvolgende maatregelen van lokale en internationale autoriteiten, annuleren Corendon, Sunweb, TUI en ook Prijsvrij voorlopig verschillende reizen. De reisorganisaties doen er momenteel alles aan om zoveel mogelijk mensen naar huis te krijgen. Op hun websites geven ze actuele informatie over de annuleringen.

Corendon
Corendon annuleert alle vakanties met vertrek tot 1 juni 2020. De organisatie meldt dat je als reiziger het aan Corendon betaalde bedrag tegoed houdt (waardebon) voor een volgende vakantie.

Sunweb
Sunweb meldt dat alle vakanties met vertrek tot en met 15 april aanstaande zijn geannuleerd. Voor alle vakanties met vertrek vanaf 16 april blijft alles voorlopig ongewijzigd.

TUI
TUI annuleert alle reizen met vertrek tot en met 30 april 2020. Zolang dit mogelijk is probeert TUI op dit moment zoveel mogelijk mensen terug naar huis te halen. TUI houdt de reizigers op de hoogte via een speciale corona FAQ-pagina.

Vele annuleringen door Transavia

Momenteel zijn alle Transavia vluchten van en naar Nederland tot en met 15 april aanstaande geannuleerd. Voor een aantal bestemmingen - zoals Italië - zijn vluchten geannuleerd tot en met 22 april. Kijk hier voor de meest recente update van Transavia.

KLM

Het inreisverbod naar de VS zorgt ervoor dat KLM momenteel probeert zoveel mogelijk passagiers naar huis te krijgen. Dit inreisverbod heeft grote impact op het vluchtschema van en naar de Verenigde Staten. Door de vele reisrestricties die door diverse landen – evenals Nederland – zijn geïmplementeerd, wordt het wereldwijde netwerk aan vluchten geraakt. Zo wordt er voorlopig onder andere niet meer gevlogen op Curaçao, Aruba en Bonaire. KLM houdt hier een update bij over haar volledige netwerk.

easyJet

Vanwege de strenge reisbeperkingen die de Marrokaanse autoriteiten hebben ingevoerd annuleert easyJet vele vluchten. Het betreft alle vluchten tussen Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Marokko. Momenteel worden een aantal nieuwe vluchten gepland om mensen te helpen bij hun terugkeer naar huis.

De Spaanse autoriteiten hebben strenge reisbeperkingen geïmplementeerd voor vluchten naar, vanuit en binnen Spanje vanaf vandaag maandag 16 maart. Vandaag houdt easyJet het normale vluchtschema nog aan om zoveel mogelijk reizigers naar huis te krijgen. Vanaf 17 maart tot en met 29 maart worden alle vluchten geannuleerd.

De Italiaanse autoriteiten hebben strikte reisbeperkingen ingevoerd voor vluchten naar, vanuit en binnen Italië tot 3 april 2020. Als gevolg van deze buitengewone omstandigheden heeft easyJet diverse vluchten geannuleerd. Ook easyJet heeft een speciale pagina met alle recente informatie over het coronavirus.

Wat zijn je rechten bij een annulering van je vlucht vanwege het coronavirus?

De kans is groot dat je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht. De rechten op basis van Verordening 261/2004 zijn nog steeds geldig ondanks het coronavirus. Dit houdt in dat bij een geannuleerde vlucht door de luchtvaartmaatschappij de passagier recht heeft op een terugbetaling van de ticketkosten, ook als er een voucher (of EMD) wordt aangeboden door de luchtvaartmaatschappij. In de onderstaande opsomming vertellen wij wat jouw rechten zijn als vliegtuigpassagier bij een vluchtannulering door het coronavirus:

  • Als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert en je een voucher (of EMD) aanbiedt in plaats van de keuze tussen terugbetaling en vervoer langs een andere route, dan heeft dat geen gevolgen voor het recht van de passagier om te kiezen voor terugbetaling. Kortom: je bent niet verplicht de voucher te accepteren, maar mag ook kiezen voor terugbetaling van de ticketprijs.
  • Je hebt recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden.
  • Het recht op verzorging vervalt als je kiest voor terugbetaling van de ticketprijs of voor een voucher. Het recht op verzorging vervalt ook als je een alternatieve vlucht op een later tijdstip (niet de eerste mogelijkheid) aanvaardt. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen - bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de luchtvaartmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen.
  • Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid, waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.

De Europese Commissie heeft op 18 maart 2020 bovenstaande belangrijke punten op een rij gezet.

Vorig nieuwsitem
Inreisverbod van Europa naar VS vanaf 13 maart
Volgende nieuwsitem
Europese Unie sluit grenzen van Schengengebied
0 0 vote
Article Rating
6 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
eeden
1 jaar geleden

Wij hebben met Expedia geboekt voor een reis naar Thailand, KOH Samui. Met het hele gezin, 6 tickets én hotel, pakketreis. 8 k reeds betaald. We vliegen begin juli. Vraag: we krijgen geen contact met Expedia (alleen als je voor 31 mei gaat), maar hoe weten we of/wanneer de reis wordt gecanceld en kunnen we nu al annuleren en geld /voucher terugkrijgen?
We hebben geen annuleringsverzekering, overigens.

Voor Thailand geldt nu code oranje (alleen noodzakelijk reizen)

Malu
1 jaar geleden
Reply to  eeden

Beste Sander, bedankt voor het bericht. Ons advies in deze situatie is om toch nog even af te wachten, hoe vervelend dat ook is. Het is momenteel nog niet duidelijk hoe de status in juli zal zijn. Als de reis wordt geannuleerd, zal Expedia jullie daarvan op de hoogte brengen. De annulering dient vanuit de luchtvaartmaatschappij te komen, anders hebben jullie geen rechten. Als jullie nu zelf al willen annuleren, weten wij niet hoe Expedia daarmee omgaat. Als dat voor jullie een optie is, dan is dat iets om aan Expedia voor te leggen. Hopelijk krijgen jullie spoedig duidelijkheid! -Malu

Jeffrey
1 jaar geleden

Wij hebben een ticket geboekt via een tussenpartij (SuperSaver), welke geannuleerd is. Gelden dan dezelfde regels als omschreven in dit artikel?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Jeffrey

Beste Jeffrey, dank voor je reactie! Als je een ticket via een tussenpartij hebt geboekt – in dit geval SuperSaver – gelden dezelfde regels als omschreven in het artikel. We adviseren je contact op te nemen met SuperSaver of met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het graag! – Malu

jan
1 jaar geleden

wij hebben een ticket voor een reis van Paramaribo naar Aruba.
er wordt niet gevlogen. krijgen wij de kosten van de ticket terug?

Vragen? Chat of bel