Wanneer kan ik vergoeding claimen voor vertraging van mijn vlucht?

Is je vlucht vertraagd aangekomen op je eindbestemming? Nog niet veel passagiers weten dat ze vanaf drie uur vertraging mogelijk een vergoeding kunnen claimen bij de vliegtuigmaatschappij. Vliegtuigmaatschappijen wijzen vaak onterecht een claim voor vergoeding af. We leggen je uit wanneer en hoe je een vergoeding kunt claimen voor je vertraagde vlucht.

Air Canada toestel geparkeerd op vliegveld in de sneeuw

Recht op vergoeding voor vertraging

Wanneer je vlucht met minimaal drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming heb je recht op vergoeding als je vlucht onder Verordening 261/2004 valt. Daarbij is het ook belangrijk dat je vlucht niet vertraagd was door overmacht. Je vlucht valt onder Verordening 261/2004 wanneer je vanuit de EU vliegt of naar de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Voorbeeld: Je vliegt vanuit Tokio naar Schiphol Amsterdam met Japan Airlines. Je vlucht loopt een vertraging van 5,5 uur op door een probleem met het vliegtuig. Je kunt nu geen vergoeding claimen bij Japan Airlines omdat dit geen Europese vliegtuigmaatschappij is en je vanuit een niet-EU land naar de EU vliegt. Vloog je bijvoorbeeld met KLM? Dan kun je wel een vergoeding claimen.

Recht op verzorging claimen

Was je vlucht zo lang vertraagd dat je op de koude vloer van het vliegveld hebt geslapen? Of heb je één zakje pinda’s gegeten in de afgelopen vier uur vanwege een lang vertraagde vlucht? Dat hoeft dus helemaal niet! Vanaf twee uur vertraging heeft de vliegtuigmaatschappij een zorgplicht. Dit houdt in dat ze vanaf dat moment voor wat te eten en drinken moeten zorgen. Duurt de vertraging zo lang dat je een slaapplek nodig hebt? Dan moet de vliegtuigmaatschappij ook een hotelovernachting voor je regelen. Doen ze dit niet? Dan kun je deze extra gemaakte kosten achteraf terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. Bewaar dus altijd goed de bonnetjes en je instapkaart als bewijs!

Voorbeeld: Je vliegt van Philadelphia naar Amsterdam en je vlucht is vertraagd vanwege een sneeuwstorm. Je hebt geen idee hoelang het kan duren voordat je naar Nederland kunt vliegen, maar al snel wordt duidelijk dat je de nacht moet doorbrengen op het vliegveld. De vliegtuigmaatschappij moet nu een hotel voor je regelen en voor maaltijden zorgen.

Vergoeding claimen bij een buitengewone omstandigheid

Is je vlucht vertraagd door een buitengewone omstandigheid? Dan kun je helaas geen vergoeding claimen bij de vliegtuigmaatschappij omdat deze niet verantwoordelijk is voor het ontstaan van de vertraging. Voorbeelden van een buitengewone omstandigheid zijn slecht weer, een medische noodlanding, een staking van de luchtverkeersleiding en een terroristische aanslag.

Voorbeeld: Je vlucht van Londen naar Amsterdam is vertraagd vanwege mist in Amsterdam. Je hebt nu helaas geen recht op een vergoeding. Mist is een buitengewone omstandigheid waar de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk voor is.

Vergoeding claimen? Vlucht checken!

Check of je recht hebt op een vergoeding door je vluchtgegevens in te vullen in onze calculator. Wij geven je direct advies over je rechten. Heb je recht op een vergoeding? Dan kun je de claim bij ons indienen en gaan wij de vergoeding voor je ophalen bij de vliegtuigmaatschappij op basis van no cure, no pay.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vijf keer oud & nieuw op reis
Volgende blogartikel
Vijf warme winterbestemmingen voor je kerstvakantie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding