Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Is uw vlucht geannuleerd?

Krijg tot €600 als uw vlucht geannuleerd is

Is uw vlucht korter dan 2 weken voor vertrek geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon.
Check uw vergoeding

736.823 tevreden passagiers

Is uw vlucht geannuleerd?

  • Krijg tot €600 per persoon
  • Binnen 3 minuten claim ingediend
  • Pas als u uw geld krijgt, draagt u onze kosten af
  • Persoonlijk contact via chat, telefoon en mail

Lees verder over wat uw rechten zijn als uw vlucht geannuleerd is, of check gelijk of u recht heeft op een vergoeding.

 

Snel naar…

lees meer lees minder
  • > Mijn vlucht is geannuleerd, wat zijn mijn rechten?

  • > Geannuleerde vlucht; wel of geen vergoeding?

  • > Geen geld terug bij overmacht

  • > De hoogte van de vergoeding bij een geannuleerde vlucht

  • > Recht op maaltijdvergoeding en eventuele overnachting

  • > Geld terug voor kosten die u heeft moeten maken door annulering

  • > Vlucht geannuleerd met overstap?

  • > Problemen met uw koffer?

  • > Overzicht van kosten die u kunt claimen na vluchtannulering

  • > Direct duidelijkheid: check uw vlucht

  • > Recent en vandaag geannuleerde vluchten

  • > Het claimen van de vergoeding voor uw geannuleerde vlucht

  • > Dien nu uw claim in via EUclaim

  • > Veelgestelde vragen bij geannuleerde vluchten

Mijn vlucht is geannuleerd, wat zijn mijn rechten?

Uw vlucht is geannuleerd. Daar baalt u vast flink van. U heeft een tijdsschema gemaakt voor uw reis en die komt nu in gevaar. Komt u wel op de plaats van bestemming? En hoe zit het dan met de transfer? Bent u wel op tijd op uw afspraak? Een geannuleerde vlucht levert de nodige stress op. Wat nu?

Gelukkig heeft u als vliegtuigpassagier bij een annulering van uw vlucht diverse rechten. EUclaim behartigt de belangen van vliegtuigpassagiers en helpt passagiers waarvan hun vlucht geannuleerd is bij het krijgen van de vergoeding waar zij recht op hebben. Wij leggen u graag uit wat uw rechten zijn bij annulering.

Als uw vlucht is geannuleerd betekent dat niet meteen dat uw plannen volledig in het water vallen. De airline moet u goed informeren over welke mogelijkheden er zijn bij een geannuleerde vlucht.

Zo hebben zij de verplichting u een vervangende vlucht aan te bieden. Als deze vervangende vlucht voor u niet toereikend is mag u afzien van de vlucht en moet de ticketprijs van het niet gebruikte ticket binnen zeven dagen naar u terugstorten. In dat geval kunt u zelf besluiten een nieuw ticket aan te schaffen. Een eventuele meerprijs van dit nieuwe ticket moet de airline vergoeden.

Uw rechten op een rijtje

  • De airline moet u een vervangende vlucht aanbieden. Accepteert u deze, maar komt u vroeger of later aan, dan heeft u recht op een vergoeding.
  • U kunt de alternatieve vlucht weigeren, dan moet de airline het geld voor uw tickets terugbetalen. Daarnaast bent u niet op tijd op uw bestemming aangekomen en heeft u recht op een aanvullende vergoeding.
  • U kunt zelf een alternatieve vlucht boeken. De airline moet uw ticketkosten terugbetalen én een eventuele meerprijs betalen. Ook nu geldt dat als uw nieuwe vlucht veel eerder of later aankomt, u ook recht heeft op een vergoeding.
  • Moet u lang wachten op uw vlucht, dan heeft u recht op een vergoeding voor eten, drinken en een eventuele hotelovernachting
  • Heeft u kosten moeten maken als gevolg van de annulering van uw vlucht, dan kunt u deze kosten verhalen op de airline.

Geannuleerde vlucht; wel of geen vergoeding?

Uw rechten staan vastgelegd in Verordening 261/2004. Om aanspraak te maken op een vergoeding is het allereerst van belang dat uw vlucht onder deze verordening valt. Daarvan is sprake als uw vlucht vanuit een EU-land vertrekt of als u van buiten de EU naar de EU vliegt met een Europese airline. Valt uw geannuleerde vlucht onder de verordening, betekent dat nog niet gelijk dat u recht heeft op een vergoeding. Het moment waarop de annulering aan u is gecommuniceerd is de tweede factor.

Meer dan 14 dagen voor vertrek geïnformeerd?

Bent u meer dan 14 dagen voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding.

Bent u tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd?

Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding

Minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd?

Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding.

Stel: u wordt vier dagen voor vertrek geïnformeerd dat uw vlucht geannuleerd is. Uw nieuwe vlucht vertrekt op dezelfde dag als uw originele vlucht, maar twee uur eerder dan uw oorspronkelijke vertrektijd. In deze situatie heef u recht op een vergoeding.

Geen geld terug voor annulering door overmacht

Als een vlucht geannuleerd is door overmacht, ook wel een buitengewone omstandigheid genoemd, dan kan de airline niet aansprakelijk worden gesteld. Situaties waarbij er sprake is van overmacht, zijn bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding of een terroristische dreiging.

First line
second line

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

De hoogte van de vergoeding voor uw geannuleerde vlucht

U weet nu dat u recht heeft op een vergoeding:

  • als uw vlucht valt onder de verordening
  • u minder dan 14 dagen van tevoren geïnformeerd bent
  • uw vlucht eerder of later dan oorspronkelijk gepland ging
  • er geen omstandigheden zijn geweest waar de airline niet voor aansprakelijk gesteld kan worden

Maar hoeveel geld krijgt u dan terug?

Hoeveel geld u terugkrijgt voor uw geannuleerde vlucht is afhankelijk van de vluchtafstand 

De hoogte van het geldbedrag dat u terug kunt krijgen, is afhankelijk van de afstand van de geannuleerde vlucht en hoeveel later u op de plaats van bestemming bent aangekomen.

afstand-globe-wereldkaart-vergoeding-euclaim

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Parijs)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km (Amsterdam naar Lissabon)

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Basel)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Marrakech)
  • €600 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar Kaapstad)

Hoogte vergoeding
(per persoon)

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 km – 3500 km

  • flight

    €600

    Lange afstand

    meer dan 3500 km

* Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Vluchtafstand
< 1500 km
> 1500 km
> 3500 km en > 3 uur vertraging
> 3500 km en > 4 uur vertraging
Binnen de EU
€250,-
€400,-
Buiten de EU
€250,-
€400,-
€300,-
€600,-

Bereken de afstand van uw vlucht

Krijg een vergoeding tot wel €600,- per vliegticket

U kunt dus €600,- vergoeding krijgen voor een geannuleerde vlucht per ticket. Het kan voorkomen dat dit bedrag meer is dan dat u voor uw ticket heeft betaald. De vergoeding waar u aanspraak op kunt maken volgens de verordening staat los van uw ticketkosten.

Benieuwd naar de hoogte van de vergoeding en wanneer u deze op uw rekening kunt verwachten? Lees meer over de vergoeding na annulering van uw vlucht.

Moet u lang wachten op uw vlucht? Dan heeft u wel recht op maaltijdvergoeding en eventuele overnachting

Moet u lang wachten op uw vlucht, dan heeft u altijd recht op verzorging. Dat betekent dat de airline waarmee u vliegt, u moet voorzien van onder andere eten, drinken en een hotelovernachting als het echt heel lang duurt voordat u vertrekt.

Wanneer u recht heeft op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de wachttijd.

  • Bij een vlucht tot 1500 km en na 2 uur extra wachttijd
  • Bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km en na 3 uur extra wachttijd
  • Bij een vlucht van meer dan 3500 km en na 4 uur extra wachttijd
Vluchtafstand
< 1500 km
> 1500 km en < 3500 km
> 3500 km
Recht op verzorging na
2 uur
3 uur
4 uur

Onder verzorging wordt verstaan eten, drinken en waar nodig een hotelkosten. U heeft altijd recht op verzorging, dus ook als uw oponthoud is ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Of als uw vlucht niet onder de verordening valt. Het recht op verzorging is namelijk vastgelegd in het Verdrag van Montreal. En onder dit verdrag vallen bijna alle landen. Dus ook als u van Japan naar de VS vliegt heeft u recht op deze verzorging.

Ook geld terug voor kosten die u moest maken door annulering

Komt de airline haar plicht van verzorging niet na? Als u lang heeft moeten wachten en volgens de regels recht had op een maaltijd(vergoeding), dan kunt u de gemaakte kosten claimen. Denk er wel aan dat u de bonnetjes goed bewaart voor de schadevergoeding

Datzelfde geldt voor andere kosten die u heeft moeten maken als gevolg van de annulering van uw vlucht. Heeft u bijvoorbeeld een andere transfer moeten regelen en bekostigen? Heeft u een dag extra parkeergeld moeten betalen? Of zijn er andere kosten geweest die u niet had gemaakt als uw vlucht niet vertraagd was? Dan kunt u deze kosten ook claimen. Wij helpen u er graag bij deze gemaakte kosten te claimen.

Vlucht geannuleerd met overstap?

Heeft u een overstap en mist u door annulering van uw eerste vlucht uw aansluitende vlucht? Dan is het van belang of beide vluchten samen geboekt zijn of afzonderlijk.

  • Vallen de vluchten onder 1 boeking, dan is de eindbestemming leidend. De afstand tot de eindbestemming bepaalt uw rechten en de vergoeding waar u aanspraak op kunt maken.
  • Heeft u afzonderlijke tickets geboekt? Dan kunt u alleen rechten ontlenen aan uw eerste vlucht. Mist u uw aansluitende vlucht die u los geboekt heeft? Dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid en kunt u deze kosten niet verhalen op de airline van de eerste vlucht.

Problemen met uw koffer door geannuleerde vluchten

Vluchten die kort voor vertrek geannuleerd zijn, zijn regelmatig de veroorzakers van verloren bagage. Mogelijk heeft u uw bagage al ingecheckt en moet deze uiteindelijk mee met een alternatieve vlucht. Of als u een alternatieve vlucht heeft en u mist een aansluiting, kan de bagage stranden op de luchthaven van uw eindbestemming. Krijgt u daarmee te maken, dan kunt u ook de kosten die u maakt als gevolg van het verlies van uw koffer claimen bij de airline. Het is ook raadzaam om contact op te nemen met uw verzekering.

Welke kosten kunt u claimen?

De kosten die u maakt als gevolg van uw vluchtproblemen, kunt u in veel gevallen verhalen op de airline. Zo kunt u bijvoorbeeld de volgende kosten terugvorderen:

  • kosten voor eten en drinken
  • kosten voor benodigde hotelovernachtingen en het vervoer
  • de meerprijs van een vliegticket als u een andere vlucht moest boeken
  • de kosten van uw vliegticket als u door de annulering niet meer mee gaat
  • kosten die u heeft moeten maken als gevolg van de annulering
  • als u problemen heeft gehad met uw bagage, kunt u de kosten als gevolg daarvan ook claimen

Ingewikkeld? EUclaim geeft duidelijkheid met eigen vluchtdatabase

Er zijn dus nogal wat regeltjes en uitzonderingen. Was uw vlucht nu wel of net niet 3 uur later aangekomen of 1 uur eerder vertrokken? Was de oorzaak van de annulering overmacht of niet? Wat was de afstand van uw vlucht? Vragen waar u eigenlijk niet mee bezig wilt zijn. U wilt graag snel weten waar u aan toe bent zonder alle ins-en outs te weten.

Daarom heeft EUclaim een database ontwikkeld met alle vluchtgegevens en vluchten die geannuleerd zijn. Zo kunt u eenvoudig op basis van uw vluchtnummer uw rechten controleren. Wij analyseren dagelijks ruim 13 miljoen vlucht-, nieuws- en weergegevens. Op basis van alle gegevens stellen wij een actuele lijst met geannuleerde en vertraagde vluchten samen waarvan wij weten dat er geen sprake was van overmacht en passagiers recht hebben op een vergoeding.

Onze database kan helaas niet in de toekomst kijkt, wij weten niet welke vluchten in de toekomst worden geannuleerd.

Direct weten waar u aan toe bent? Op basis van uw vluchtnummer kunt u gelijk checken of u recht heeft op een vergoeding voor uw geannuleerde vlucht én hoe hoog deze vergoeding is. Daarna kunt u gelijk eenvoudig uw claim indienen. Binnen 3 minuten heeft u het geregeld.

Check recent geannuleerde vluchten

Wilt u weten of u recht heeft op een vergoeding voor uw geannuleerde vlucht, maar weet u het vluchtnummer niet? We hebben de recent geannuleerde vluchten voor u op een rijtje gezet. Onderstaande vluchten zijn onlangs geannuleerd en passagiers van deze vluchten kunnen een claim indienen om aanspraak te maken op hun vergoeding.

Bekijk meer recent geannuleerde vluchten

Staat uw vlucht hier niet tussen, maar is uw vlucht wel kortgeleden geannuleerd? Bekijk dan de geannuleerde vluchten van verschillende airlines of airports.

De vergoeding voor uw geannuleerde vlucht claimen

Heeft u recht op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht, dan kunt u een claim indienen om deze vergoeding te krijgen. Hoewel airlines verplicht zijn de vergoeding aan u uit te keren, staan zij natuurlijk niet te springen om de compensatie aan u te betalen. In de meeste gevallen zullen zij dat dan ook zeker niet zomaar doen. Zelfs grote airlines als KLM, Lufthansa en British Airways verzuimen massaal hun plicht.

Weinig kans op succes als u zelf claimt voor uw vluchtannulering

Passagiers die zelf een claim indienen bij de airline voor hun geannuleerde vlucht, krijgen vaak direct een afwijzing. De kans dat u als particulier naar de rechter stapt en daar succesvol zult zijn, schatten de airlines laag in. Veel vliegtuigpassagiers zijn daardoor veel tijd en geld kwijtgeraakt, zonder uiteindelijk de vergoeding te krijgen waar zij recht op hebben.

97% kans van slagen als u claimt met EUclaim

EUclaim behartigt de belangen van vliegtuigpassagiers. De juristen van EUclaim slagen er in 97% van de gevallen in het geld van de airline te vorderen voor uw geannuleerde vlucht. Wij starten kosteloos voor u een juridische procedure op; u draagt alleen een percentage af als de airline betaald heeft.

Ook extra kosten die u maakt nemen wij voor u mee

Misschien heeft u geen recht op een vergoeding, omdat uw alternatieve vlucht net binnen de marges valt, of omdat uw vlucht niet valt onder de verordening. Maar heeft had u wel het recht op verzorging en kosten moeten maken als gevolg van uw vluchtannulering of is uw bagage kwijtgeraakt in alle chaos. Ook dit soort kosten kunt u vorderen via EUclaim. Dit kan in combinatie met de claim voor uw vluchtvertraging, maar ook zonder.

Een claim indienen voor uw geannuleerde vlucht kost u niets meer dan een paar minuten

Kiest u ervoor om uw geld terug te vorderen via de juristen van EUclaim? Dan betaalt u in eerste instantie niets voor deze dienstverlening. Onze juristen doen er alles aan om het geld voor u terug te krijgen. Inclusief eventuele rechtszaken, deurwaarderskosten en beslagleggingen. Pas als u het volledige bedrag terugkrijgt, draagt u een succesfee aan ons af voor de door ons uitgevoerde werkzaamheden. Deze bedraagt 29% van het ontvangen bedrag, plus € 33,- dossierkosten (inclusief BTW) per persoon. Voor deze relatief kleine vergoeding kunnen wij u én andere toekomstig gedupeerde vliegtuigpassagiers helpen.

Vlucht geannuleerd? Daarom claimt u met EUclaim

  • EUclaim is al 17 jaar dé belangenbehartiger van vliegend Nederland
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol
  • In slechts 3 minuten weet u wat uw rechten zijn en dient u uw claim in
  • Wij bieden kosteloze juridische hulp en schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • U draagt alleen een percentuele vergoeding bij als de airline u betaald heeft

Uw vlucht was geannuleerd en u heeft een claim ingediend: hoe nu verder?

Als u uw claim heeft ingediend hoeft u niets meer te doen. De juristen van EUclaim gaan voor u aan de slag. Wij doen er alles aan u geld te vorderen bij de airline. Niet alleen gaan we voor u naar de rechtbank als dat nodig is, ook innen we het geld als de airline na een vonnis van de rechter niet betaalt. Tot beslaglegging aan toe. U krijgt dus waar u recht op heeft. In 97% van de gevallen kunnen we dat waarmaken.

Het enige wat u nog hoeft te doen is afwachten. U kunt snel het geld op uw rekening gestort krijgen, maar het proces kan langer duren als airlines verzuimen zich aan de regels te houden. Soms heeft u dus even geduld nodig. Via uw persoonlijk dossier houden we u op de hoogte van de vorderingen.

Nog vragen over uw rechten bij annulering van uw vlucht?

Wij helpen u graag verder. Onderstaand beantwoorden we de meest gestelde vragen over geannuleerde vluchten, uw rechten en het indienen van een claim.

Veelgestelde vragen bij geannuleerde vluchten

  • Wat zijn mijn rechten bij een vluchtannulering?

    Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen, maar heeft u ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies dat kan oplopen tot €600 per persoon.

  • Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht?

    Is uw vlucht geannuleerd? Om recht te hebben op een vergoeding is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:

    • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
    • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
    • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
  • Hoe wordt de compensatie berekend bij een geannuleerde vlucht?

    De compensatie wordt berekend aan de hand van twee factoren:

    • de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
    • de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming

    Als uw vlucht drie uur later dan gepland aankomt op de luchthaven van bestemming heeft u recht op compensatie. Voor vluchtbestemmingen binnen de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Ibiza)

    Voor vluchtbestemmingen buiten de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
    • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)

    Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

  • Wat zijn buitengewone omstandigheden?

    Bij buitengewone omstandigheden hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. De vliegtuigmaatschappij kan dan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtannulering. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

  • Welke documenten moet ik aanleveren om een claim te kunnen indienen voor mijn geannuleerde vlucht?

    Er zijn een aantal reisdocumenten noodzakelijk om de claimaanvraag in behandeling te kunnen nemen. De benodigde reisdocumenten kunt u direct uploaden tijdens het indienen van de claimaanvraag. Het is ook mogelijk om de documenten op een later moment toe te voegen aan uw online dossier. Wij hebben een kopie nodig van de volgende documenten:

    • Identiteitsbewijs
    • Boekingsbevestiging en/of
    • E-ticket(s) en/of
    • Instapkaart(en)

    Bent u niet meer in het bezig van bovengenoemde reisdocumenten? Dan kunt u deze opvragen bij de organisatie waarbij u de reis of vliegticket heeft geboekt.

  • Wat kost de service van EUclaim?

    Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + € 33,- dossierkosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de dossierkosten in.

  • Een claim indienen voor een geannuleerde vlucht, is dat lastig?

    Nee, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.

Hulp nodig na annulering van uw vlucht? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

14467 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14467 ervaringen
Vragen? Chat of bel
Was uw vlucht gennuleerd? Check uw vergoeding