Geen rectificatie voor Brandpunt Reporter uitzendingen Ryanair

Het TV programma Brandpunt Reporter besteedde eind 2012 en begin 2013 aandacht aan de Ierse budget airline Ryanair. Het ging hier over 2 spraakmakende uitzendingen waarin aan de orde kwam dat Ryanair, uit kostenbesparing, piloten zou aanzetten tot het tanken van zo min mogelijk brandstof.

Ryanair vliegtuigen op een rij op de luchthaven

Fuel Mayday Call

Deze uitzendingen werden gemaakt na de noodoproepen “Fuel Mayday Call” boven Valencia op 26-07-2012 van drie verschillende Ryanair toestellen op 1 dag. Deze toestellen moesten uitwijken omdat ze in Madrid niet konden landen vanwege het slechte weer, maar niet genoeg brandstof hadden om de landing verder uit te stellen.

De uitzendingen

In deze uitzendingen werd gesteld dat de piloten zich niet zouden verzetten tegen deze praktijken uit angst voor maatregelen. Hierdoor zouden zij de vliegveiligheid in gevaar kunnen brengen. In het programma komen 4 piloten (anoniem) aan het woord die deze verhalen grotendeels bevestigen. Verder komen nog een aantal deskundigen en een voormalig gezagvoerder aan het woord.

Ryanair ontkent

Ryanair ontkende de beschuldigingen, eiste rectificatie  en wilde ook dat de uitzendingen en publicaties hierover niet langer te zien zouden zijn. Inmiddels heeft de rechtbank hierover uitspraak gedaan. De rechtbank oordeelt dat de KRO uitvoerig onderzoek heeft gedaan en dat de beschuldigingen aan Ryanair voldoende worden onderbouwd door de beschikbare feiten. Er is dan ook niet vastgesteld dat er grenzen zijn overschreden. De uitzendingen hadden betrekking op de veiligheid in de luchtvaart. Het is daarmee een onderwerp van groot publiek belang en hieraan is door de KRO terecht aandacht besteed.

Bron: www.rechtspraak.nl

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De beste Paasgeschenken: top 5 leukste gadgets voor reizigers
Volgende blogartikel
Meivakantie begint met vertragingen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding