Eerste hulp bij vertraging – checklist

Weet jij wat je moet doen als je te maken krijgt met een vertraging van jouw vlucht? Wij geven jou een opsomming met checks, zodat je bij een vertraagde vlucht precies weet wat je moet doen en wat je rechten zijn.

Vliegtuigvleugel met kruis erop

Check 1. Controleer of je vlucht binnen de Verordening valt

Als je vlucht met vertraging vertrekt, is dit natuurlijk erg vervelend. Gelukkig zijn de plichten van de vliegtuigmaatschappij en jouw rechten als vliegtuigpassagier vastgelegd in Verordening 261/2004. Daarom is het bij een vluchtvertraging belangrijk om na te gaan of je vlucht binnen deze Verordening valt. Je vlucht valt hieronder als:

  • Je vlucht start vanuit een EU-land
  • Of als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen
    de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij

Check 2. Bewaak de lengte van je vertraagde vlucht

Je hebt als vliegtuigpassagier volgens Verordening 261/2004 rechten, maar dit is afhankelijk van de lengte van de vluchtvertraging:

  • Bij minder dan twee uur vertraging heb je geen rechten. Hoe vervelend het ook is dat je met vertraging aankomt op je bestemming, je zal helaas geduld moeten hebben. Wist je dat er ook voordelen aan een vluchtvertraging kunnen zitten?
  • Bij twee uur of meer vertraging heeft de vliegtuigmaatschappij een zorgplicht voor jou als passagier. Dit houdt in dat je recht hebt op eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting en transport naar de accommodatie.
  • Bij een aankomstvertraging van drie uur of meer kan het zo zijn dat je recht hebt op een vergoeding voor het tijdsverlies. Wil jij weten of je recht hebt op een vergoeding? Controleer dit dan snel, gratis en makkelijk. De hoogte van deze vergoeding kan oplopen tot maar liefst €600 per persoon!

Check 3. Wees op de hoogte van de reden van de vluchtvertraging

Als je te horen krijgt dat je vlucht is vertraagd en de vertraging duurt drie uur of meer, ga dan na wat de reden is waarom je vlucht later vertrekt. De reden van de vertraging is namelijk van belang om te kijken of je in aanmerking komt voor een vergoeding voor het tijdsverlies.

Of je wel of niet in aanmerking komt voor een vergoeding is afhankelijk van het feit of het wel of niet door een buitengewone omstandigheid komt. Bij een buitengewone omstandigheid kan de vliegtuigmaatschappij namelijk aantonen dat ze niet verantwoordelijk is voor de vertraging van de vlucht. Kortom: het ligt buiten de macht van de vliegtuigmaatschappij. Voorbeelden zijn slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding of een tankstoring op de luchthaven.

Check 4. Heb je onverwachts extra kosten moeten maken door de vertraging?

Zoals hierboven aangegeven, heeft de vliegtuigmaatschappij een zorgplicht naar de passagiers toe bij een vlucht die langdurig is vertraagd. Dit houdt in dat ze jou eten en drinken moeten aanbieden bij een vertraging van twee uur of meer. Indien nodig, zijn ze ook verplicht jou een hotelovernachting aan te bieden inclusief transport naar de accommodatie. Doen ze dit niet? Dan heb je recht op teruggave van deze extra gemaakte kosten. Bewaar de bonnetjes dus goed.

Check 5. Bepaal of je de vergoeding zelf wil claimen of wil uitbesteden

Ben je erachter of je in aanmerking komt voor een vergoeding voor het tijdsverlies? Als je in aanmerking komt voor de vergoeding, is het van belang dat je hier achteraan gaat bij de vliegtuigmaatschappij. Je kan ervoor kiezen om dit zelf te doen, maar EUclaim kan je hier ook bij helpen op basis van no cure, no pay.

TIP: Wist je dat je tot twee jaar terug je vergoeding kan claimen voor een vertraagde vlucht? EUclaim helpt je graag! Heb je daarbij ook extra kosten gemaakt? Dien deze dan samen met je claimaanvraag in bij EUclaim.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Verordening 261/2004 is cruciaal voor vliegtuigpassagiers
Volgende blogartikel
Vliegen in coronatijd - hoe doe je dat?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding